بخش اول – جمله 61

«وَ اُومِنُ بِهِ وَ بِمَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ»

«و به او و فرشتگان و نبشته‌ها و فرستاده هایش ایمان دارم.»
پیامبران علیهم السّلام با بقیه‌ی مردم در تکالیف عمومی مشترک هستند. ایشان یک تکالیف اختصاصی هم برای خودشان دارند. تکالیف مخصوص پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در روایات تحت عنوان «خَصائِصُ النَّبیّ» ثبت‌شده است که در کتاب‌های اهل تسنّن هم به همین عنوان آمده است. اختصاصاتی مانند این‌که نماز شب برای پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله واجب است. یا مثلاً بیشتر از چهار همسر اختیار کردن برای ایشان ‌جایز است که برای دیگران‌ جایز نیست.
پیامبران علیهم السّلام در عمومات با دیگران مشترک هستند. همین نمازی که می‌خوانیم و به خدا عرض می‌کنیم ﴿ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ ﴾(1) ، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هم می‌خواندند. از باب تعبّد، وقتی خداوند می‌گوید ﴿ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴾(2) ، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله «قُل» آن را هم می‌گوید.
نبیّ اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: «وَ اُومِنُ بِهِ» من ایمان‌دارم به خدا «وَ بِمَلائکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ» و به فرشتگانش و به کتاب‌هایش و به پیک‌هایش.
ایشان می‌فرمایند من که اشرف الأنبیا هستم با شما که افراد بشر عادی هستید، در اصل ایمان – نه شدّت ایمان – به خدا و فرشتگانش، کُتُبَش و رُسُلَش باهم مشترک هستیم. منتها من ایمانم قوی‌تر، و وجدانم خیلی شدیدتر است. شما وجدانتان و ایمانتان ضعیف‌تر است.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الفاتحة (1): 6.
2) الإخلاص (112): 1.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

8 + یازده =