بخش دهم – جمله 253

« مَعاشِرَالنّاسِ ! التَّقْوی ، التَّقْوی ، وَاحْذَرُوا السّاعَةَ كَما قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ : ﴿ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظيمٌ﴾(1) اُذْكُرُوا الْمَماتَ وَالْمَعادَ وَالْحِسابَ وَالْمَوازينَ وَالْمُحاسَبَةَ بَيْنَ يَدَی رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالثَّوابَ وَالْعِقابَ» .

«هان مردمان! تقوا را، تقوا را رعایت کرده از سختی رستخیز بهراسید همان‌گونه که خداوند عزّوجل فرمود: ﴿ البتّه زمین‌لرزه‌ی روز رستخیز حادثه‌ای بزرگ است ﴾ مرگ، قیامت و حساب و میزان و محاسبه‌ی در برابر پروردگار جهانیان و پاداش کیفر را یاد کنید.»
این مطلب طبق فصاحت و بلاغت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است که برای استدلال خود، آیات قرآن کریم را بیان می‌کنند. نبیّ اکرم صلی‌الله علیه و آله مردم را به تقوا دعوت کرده که مبادا با سخنان ایشان مخالفت کنند و از سختی زلزله‌ی قیامت (که در مقدّمه‌ی قیامت زلزله خواهد شد) مردم را بر حذر می‌دارند.
«اُذْکُرُوا الْمَماتَ وَالْمَعادَ وَالْحِسابَ وَالْمَوازینَ وَالْمُحاسَبَةَ بَیْنَ یدَی رَبِّ الْعَالَمِینَ» پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این‌جا کاملاً تذکّری صحبت می‌فرمایند که‌ ای مردمی که پای صحبت من هستید! با من مخالفت نکنید. مرگی هست، معادی هست، حسابی هست، میزان‌ها و ترازوهایی هست که اعمال شما با آن سنجیده می‌شود و در محضر خدای رَبِّ العَالَمِین محاسبه و ثواب و عقاب هست. گویا که شما [منافقین] همه‌ی این‌ها را فراموش کردید و فقط عَلم مخالفت را می‌خواهید برافرازید و با من مخالفت کنید و نگذارید پس از من علی جانشین من شود و جای من به امامت برسد.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الحجّ (22): 1.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

سه + 2 =