بخش ششم – جمله 184

«مَعاشِرَ النّاسِ! قَد ضَلَّ قَبلَکم أکثَرُ الأوَّلینَ، وَ اللهُ لَقَد أهلَکَ الأوَّلینَ وَ هُو مُهلِکُ الآخِرینَ. قالَ اللهُ تَعالی: ﴿ أَ لَمْ نُهْلِکِ الْأَوَّلینَ * ثمُ‌َّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ * کذَالِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ * وَیلٌ یوْمَئذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ ﴾(1) »

«هان مردمان! پیش از شما، شمار فزونی از گذشتگان گم راه شدند و خدا آنان را نابود کرد و همو نابودکننده‌ی آیندگان است. او خود در کتابش فرموده: ﴿ آیا پیشینیان را تباه نکردیم و به دنبال آنان آیندگان را گرفتار نساختیم؟) یعنی در پی هلاک گذشتگان، آیندگان شبیه آن‌ها را نیز هلاک کردیم. (با مجرمان این‌چنین کنیم، وای بر ناباوران! ﴾»
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این فراز اشاره می‌کنند به امامان نار که خدا و رسول از آن‌ها بیزار هستند؛ و آن‌ها خلافت، ولایت، امامت، وصایت و وراثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را به پادشاهی تبدیل و غصب می‌کنند که قبلاً درباره‌ی این‌ها صحبت فرموده بودند.
اکنون می‌فرمایند: شما که آخرین هستید مثل گذشتگان اوّلین هستید، آن‌ها چه جرمی انجام دادند که به هلاکت رسیدند؟ شما هم مانند آن‌ها به هلاکت خواهید رسید.
این قانون خداست که اگر قومی را خدا دعوت کرد و آن‌ها لجاجت و عناد به خرج دادند، پس از فرصتی که خدا به ایشان می‌دهد، عذاب بر آن‌ها وارد خواهد شد.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) المرسلات: 16- 19.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

سه × 1 =