بخش هشتم – جمله 214

« ألا ! إنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِیَّ »

«آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی، از ماست.»
حضرت در این‌جا سه لقب را در مورد آخرین وصیّشان امام زمان علیه‌السّلام پی‌درپی فرموده‌اند. «خَاتَمَ الأَئِمَةِ»، «اَلقائِمَ»، «اَلمَهدِیَّ».
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و ائمّه علیهم السّلام به جمله‌ی «خَاتَمَ الأَئِمَةِ مِنَّا» افتخار و مباهات می‌کنند که آخرین امام و آن قیام‌کننده‌ی هدایت‌شده، از ماست.
معلوم می‌شود جمله‌ی «خَاتَمَ الأَئِمَةِ» را نوع مردم می‌شناختند که حضرت در خطبه‌ی غدیر مقابل بیش از یکصد هزار نفر اعلام کردند که «خَاتَمَ الأَئِمَةِ» از ماست.
او ضمن این‌که «خَاتَمَ الأَئِمَةِ» است و آخرین امام‌هاست، «اَلقائِمَ» قیام‌کننده و «اَلمَهدِیَّ» هدایت‌شده از جانب خداست.
این سه لقبِ اختصاصی امام زمان علیه‌السّلام است؛ با توجّه به این‌که همه‌ی ائمّه علیهم السّلام «قائِمٌ بِأَمرِاللهِ» هستند و با این‌که در خطابه‌ی غدیر راجع به امیرالمؤمنین فرمودند: «هُوَ التَّقِیُ النَّقِیُّ الهادِی المَهدِیُّ»، نوع ائمّه علیهم السّلام این القاب را دارند؛ زیرا هدایت‌شده از جانب خداوند متعال هستند؛ امّا درباره‌ی امام زمان علیه‌السّلام که قیام‌کننده‌ی به امر خداوند است، نصب «القائم» اختصاصی است.
در روایات در مورد امام زمان علیه السلام فرموده‌اند: «یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»(1) ؛ لذا از ائمّه علیهم السّلام می‌پرسند: آیا شما قائم هستید؟ معصوم علیه‌السّلام می‌فرمایند: همه‌ی ما «قائم بِأَمرِاللهِ» هستیم، ولی آن قائمی که زمین را پر از عدل و داد می‌کند، دوازدهمین جانشین پیامبر آخرالزّمان است.
«اَلمَهدِیّ» هدایت‌شده از جانب خداست؛ یعنی فرمان او، فرمان خداست، دست او در عالم امر است و از عالم امرِ خدا هدایت می‌شود.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) بحارالأنوار: ج 11، ص 195.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

یازده + یازده =