بخش هفتم – جمله 213

مَعاشِرَ النّاسِ، اَلا وَ اِنّى نَبىٌّ وَ عَلِىٌّ وَصِیّى. مَعاشِرَ النّاسِ، اَلا وَ اِنّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْاِمامُ وَ الْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى، وَ الْاَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ. اَلا وَ اِنّى والِدُهُمْ وَ هُمْ یَخْرُجُونَ مِنْ صُلْبِهِ.

«هان مردمان! بدانید که من پیامبرم و علی وصیّ من است. هان مردمان! بدانید که همانا من فرستاده و علی امام و وصیّ پس از من است و امامان پس از او فرزندان اویند. آگاه باشید! من والد آنانم، ولی ایشان از نسل علی خواهند بود.»
«نَبِیّ» یعنی خبردار. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:﴿ عَمَّ یتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ ﴾(1) : ﴿ آن‌ها از چه چیز از یک‌دیگر سؤال می‌کنند؟! * از خبر بزرگ و پراهمیّت. ﴾
«إنّی نَبیٌّ» آن‌کسی که از طرف عالم غیب و ملکوت خبردار است و خبر آورده، من هستم.
«وَ عَلِیٌّ وَصِییّ» پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این جمله، «نَبِیّ» را آورده‌اند که معلوم می‌شود وصی هم، وصیّ نبوّت است؛ یعنی آن خبردارهایی که من دارم، پس از من علی خبردار است. در این‌جا نبوّت معنوی علی علیه‌السّلام اثبات می‌شود؛ یعنی او با فرشتگان، جبرئیل و با عالم غیب و ملکوت ارتباط دارد.
این جمله، مقدّم‌های است برای معرّفی امام زمان ارواحنا له الفداه«إنِّی رَسولٌ وَ عَلِیٌّ الإمامُ» علی علیه‌السّلام رسول و نبی نیستند، ولی امام هستند «وَالْوَصِیُّ مِنْ بَعْدِی» کارهایی که من در رسالت و تبلیغم شروع کردم، علی علیه‌السّلام آن را دنبال و پی می‌گیرد. برای این‌که حضرت خطّ امامت و ولایت را تعیین کنند می‌فرمایند:
« وَالْأئِمَّۀُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ» امامانِ پس از علی [از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام السّلام تا امام زمان علیه‌السّلام]، همه فرزندان علی هستند، و علی پدر آن‌هاست. حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله در سیزده جای خطابه‌ی غدیر به وجود مقدّسه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله علیها اشاره فرموده‌اند، امّا نام ایشان را نبرده‌اند.
حضرت فاطمه سلام الله علیها «لیلة القدر» هستند و باید از چشم نامحرمان به دور باشند؛ لذا در مقابل چنین جمعیّتی به اشاره سخن فرموده‌اند.
لذا فرمودند: « والِدُهُمْ وَ هُمْ یَخْرُجونَ مِنْ صُلْبِهِ» من پدر آنان هستم و آن‌ها از صلب علی هستند. در این‌جا حلقه‌ای را که نفرمودند و از طرفی خودِ جمله نشانگر آن است، این است که حضرت زهرا سلام‌الله علیها واسطه‌ی بین نبوّت و امامت هستند؛ یعنی امامانِ از فرزندان علی، پدرشان من و از صلب علی و دامن مادرشان حضرت زهرا سلام‌الله علیها هستند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) النبأ (78): 1.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

نه − 1 =