بخش پنجم – جمله 145

«مَعاشِرَالنّاسِ! إنَّما أکْمَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ»

«هان مردمان! خداوند عزّوجل دین را با امامت علی تکمیل فرمود.»
محور دین، خداپرستی و خداشناسی است. خداوند متعال خداشناسی را در فطرت آدمی قرار داده و مردم مفطور هستند به خداشناسی.
خداوند متعال به‌وسیله‌ی انبیا و اوصیا علیهم السلام، فطرت خفته‌ی انسان‌ها را بیدار کرده و یادآور می‌شود. پیامبران علیهم السّلام این دغدغه را داشتند که مردم پس از رحلت ایشان مشرک نشوند؛ درحالی‌که مشرک می‌شدند.
خداوند متعال اوصیای پیامبران علیهم السلام را قرارداد که مردم گمراه نشوند و دست از توحید و خداپرستی برندارند و دچار شرک نشوند.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله خاتم‌الانبیا است و دغدغه‌ی توحید و خداپرستی مردم را بیشتر از همه داشته‌اند؛ چون تا قیامت باید دینشان دوام داشته باشد.
ایشان نسبت به معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام تا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه حسّاسیّت و تأکید فراوان داشتند.خداوند متعال، قرار دادن امامتِ علی علیه‌السّلام تا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه را که جبران‌کننده و مانع شرک مردم بودند، تکمیل دین قرار داد.
با توجّه به آیه‌ی ﴿ الْیَوْمَ أَکمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ…‌﴾ رسول خدا صلی‎الله علیه و آله می‌فرمایند: «مَعاشِرَالنّاسِ! إنَّما أکمَلَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ» حتماً چنین است که خداوند متعال دین شمارا با امامت علی علیه‌السّلام تکمیل کرده است. پس از رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله کسی که قولاً، فعلاً و تقریراً باید توحید را برای مردم برساند، وجود مقدّس امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام، و پس از ایشان ائمّه‌ی طاهرین علیهم السّلام هستند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

3 × یک =