بخش چهارم – جمله 133

«مَعاشِرَالنّاسِ! هذا عَلِیٌّ أخی وَ وَصیِّی وَ واعی عِلْمی»

«هان مردمان! این علی است برادر و وصی و نگهبانِ دانش من.»
این سه واژه‌ی «أخی، وَ وَصیی، وَ واعی عِلْمی»، از واژه‌هایی است که معنای «مَولا» را تفسیر و ترجمه می‌کند. سرپرستی برای قومی ممکن است در حوزه‌های مختلف باشد. ممکن است به لحاظ اقتصادی، اداری، اجتماعی، مالی و… کسی سرپرستی گروهی را به عهده بگیرد؛ امّا سرپرست مطلق یعنی در تمام حوزه‌ها.
آن حوزه‌ها را پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این‌جا معنا و معلوم کرده‌اند. یکی از معانی که فرموده‌اند این است که: مردم بدانید! این علی که در کنار من است، برادر من است. برادر سمبلِ قرب و تقرب و نزدیکی عاطفی و همگونی در مرتبه و مقام است. وقتی می‌گویند: این دو مثل دو برادر هستند؛ یعنی گویا پدر و مادرشان یکی است.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله درعین‌حالی که معلّم امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام بوده و سنّشان حدود 25 سال بیشتر از ایشان است، تعبیر به برادر می‌کنند که نشان دهند علی علیه‌السّلام در بسیاری از مقامات با رسول خدا صلی‌الله علیه و آله برادر هستند.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله حوزه‌ی وصایت علی علیه‌السّلام را هم مشخص نمی‌کنند؛ یعنی در تمام ابواب و حوزه‌ها، وصیّ من است؛ هم در ابواب دینی، هم در ابواب اجتماعی و فردی، هم اقتصادی، هم عاطفی و خانوادگی و… در همه‌چیز وصیّ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله هستند.
مهم‌تر از دو واژه‌ی قبل، جمله‌ی «وَ واعی عِلْمی» است. لغت «واعی» یعنی ظرف و نگه‌دارنده. در مباحث پیشین گفته شد که شخصیّت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و ائمّه‌ی طاهرین علیهم السّلام دارای سه ویژگی است: 1 – اخلاقی و کمالات اخلاقی. 2 – علم و دانش. 3 – قدرت‌های معنوی.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله با گفتن «وَ واعی عِلْمی» دو ویژگی مهمّ شخصیّت خودشان را که علی علیه‌السّلام داراست تذکّرداده و به جهت همان اخوّتی که بینشان برقرار کرده و می‌فرمایند: او – علی – نگهبان علم من است. ایشان هم‌چنین با بیان این جمله یادآوری می‌کنند که من هرچه گفتم، علی آن را حفظ کرده و چیزی از آن فوت نشده است.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهار + نه =