درس بیستم – تبليغ علوي، سعادت اخروي

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 20 : تبلیغ علوی ، سعادت اخروی

 

پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در خطابه ی غدیر، تذکري غیر مستقیم ،را به شرح زیر عنوان می کنند :
” بِأَمْرِكَ يارَبِّ أَقولُ: اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ (وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ) وَالْعَنْ مَنْ أَنْكَرَهُ وَاغْضِبْ عَلى مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ.” 
خدایا به فرمان تو این دعا را می گویم ، که تو سرپرست کسی باش ،که سرپرستی علی عليه السلام را بپذیرد و با دشمنان اودشمن باش و یاری کن کسی كه ياري اش مي كند  و رها كن كسي كه تنهايش مي گذارد و لعنت نما منكرانش را و … . در این عبارت کوتاه که شش دعا موجود است ، دو دعا برتری و چهار دعا تبری است. به عنوان مقدمه  این مطلب را باید عنوان کرد: از روشنفکران ، آن كساني كه مدعی هستند در دین لعن و نفرین وجود ندارد ، باید به خطابه ی غدیر مراجعه کنند تا  مشاهده نمايند پیامبر صلي الله عليه و آله دو برابر دعا ، آن  کسانی را كه حق امیرمومنان علیه السلام را پایمال می کنند نفرین فرموده اند.
و اما تذکر اخلاقی غیر مستقیم این است که اگر ما علی علیه السلام را یاری کنیم ، مشمول این دعای پیامبر صلي الله عليه و آله خواهیم بود و چون دعای پیامبر صلي الله عليه و آله قطعاً مستجاب است ، پس این دعا در حق ما اجابت شده و مورد لطف و عنایت حضرت قرار مي گيريم.
از طرفي ديگر ، اگر او را تنها گذاریم (خدای ناکرده ) مورد لعن و نفرین و دوری از رحمت خدا خواهیم بود . حال چگونه حضرتش را یاری كنیم ؟ در باب یاری حضرت حدیثی از کتاب میزان الحکمه كه از منابع اهل تسنن مي باشد را مد نظر قرار داده و عنوان می کنیم . پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در این حدیث شریف خطاب به امیر مومنان عليه السلام می فرمایند :اگر يك دعای مستجاب در زیر سقف آسمان باشد ، آن دعای پیامبر صلي الله عليه و آله است و پیامبر صلي الله عليه و آله خود فرموده اند: اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ
اگر علی را یاری کنیم تحت، ولایت و سرپرستی خدا خواهیم بود و خداوند نیز ما را قطعاً یاری خواهد کرد و علاوه بر موفقیت در این دنیا ، از آبرومندان آخرت خواهیم بود . تا سعادت چند قدم بیش فاصله نیست و آن به یک تصمیم جدی بستگی دارد .


منابع
سروش آفتاب، ص 38

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

ده − 2 =