درس بیست و پنجم – علی علیه‌السلام مدافع رسول خدا صلی الله علیه و آله

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 25 : علی علیه السلام مدافع رسول خدا صلی الله علیه و آله

 

این درس در خصوص فرمایش گرانقدر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد که به صورت غیر مستقیم تذکراتی را ایراد می فرمایند :
“مَعاشِرَ النَّاسِ، هُوَ ناصِرُ دینِ اللَّهِ وَالْمُجادِلُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ  ، وَ هُوَ …”
پیامبر صلی الله علیه و آله در این فراز یکی از ویژگی های امیرمومنان علیه السلام را مجادل از رسول خدا صلی الله علیه و آله معرفی می کنند برای بیان این خصوصیات مطالبی به شرح زیر ضروری به نظر می رسد . قرآن در سوره نحل آیه 125 به پیامبر صلی الله علیه و آله امر می کند :
ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن‏
خداوند متعال طبق صریح آیه راه های دعوت افراد به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله را به 3 دسته تقسیم می کند :
1- موعظه و نصیحت      2-  حکمت و برهان قوی و غیر قابل نفوذ     3-  مجادله نیکو
جدال و مجادله در 32 مورد در قرآن اشاره شده است و به این معنا است که انسان با استفاده از عقاید طرف مقابل و استدلالات او ، عقاید او را نقص و باطل نماید . امیرمومنان شخصیتی است که این ویژگی را به نحو احسن انجام می دادند یعنی از شأن رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله دفاع می کردند.
حال این دفاع در اثر شرایط مختلف به گونه های متفاوتی انجام می شده است . گاه در جبه‌ی اخلاق و اجتماع و گاه در جبهه جنگ و مباحثه علمی . حال ما که شیعه امیرمومنان هستیم نیز باید از امام خود پیروی کنیم ( همانطور که ایشان با جدال احسن از شان رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله دفاع می کردند ، ما نیز امروز باید با مجادله احسن از مکتب امیرمومنان علیه السلام و امام زمان ارواحنا فداه دفاع کنیم و این دفاع امروز بیشتر در جنبه های علمی و اعتقادی خلاصه می شود .
جدال و دفاع از رسول خدا و مکتب امیرمومنان ( امام عصر علیه و علیهم السلام ) همچنین باعث استحکام ریشه های اعتقادی در این خود ما نیز می شود.
مطلب مهمتر این است که این مجادله عن رسول الله است و مجادله عن محمد بن عبداله نیست یعنی علی علیه السلام ملاک دفاع از پیامبر صلی الله علیه و آله را شأن رسالتی ایشان می دانند نه عِرق قبیلگی و فامیلی و غیره. در رسالت نیز بالاترین مقام پیامبرصلی الله علیه و آله است.
حال رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله در هر چه خلاصه شود دفاع امیرمومنان علیه السلام نیز در همه‌ی آنها مصداق پیدا می کند. رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله این بوده است که بگوید توحید ، عبادت خدای واحد و دوری از شرک، علی علیه السلام از توحید دفاع می کند ، در استقرار عقاید صحیح و بجا کمک می کند و در استحکام اعتقادات صحیح و دوری از شرک ناصر پیامبر صلی الله علیه و آله است. حال ما نیز با الگو قرار دادن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به ویژه امیرمومنان علیه اسلام باید تبیلغ این مکتب آسمانی و حیات بخش را سرلوحه امور خود قرار دهیم و جزِ برنامه های اصلی زندگی ما باشد .
این امر در موفقیت در ابعاد دیگر زندگی نیز موثر است. در راستای تبلیغ گاهی اوقات افراد برای طفره رفتن از وظیفه خود این طور فکر می کنند که باید ابتدا تکامل اخلاقی پیدا کرده و سپس عامل شده و در مرحله آخر تبلیغ کرد . در صورتیکه تبلیغ وظیفه‌ای جداگانه است و در صورت فقدان مواردی مثل عدم تکامل اخلاقی و غیره وظیفه تبلیغ از انسان را ساقط نمی شود . خداوند متعادل به همه‌ی ما زبان گویا در معارف اهل بیت علیهم السلام عنایت بفرماید .
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

6 − سه =