درس سیزدهم – شناخت حق و باطل در گرو شناخت امام

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 13 : شناخت حق و باطل در گور شناخت امام

 

یکی از جملات فوق العاده که به عنوان تذکر غیرمستقیم در بخش سوم خطابه آمده است این است :
“فَهُوَ الَّذی یَهْدی إِلَى الْحَقِّ وَیَعْمَلُ بِهِ، وَیُزْهِقُ الْباطِلَ وَیَنْهى عَنْهُ، وَلاتَأْخُذُهُ …”
علی علیه السلام کسی است که هدایت به حق میکند و خود به آن حق عمل میکند و باطل را از بین می برد و مردم را از باطل نهی میکند . امیرمومنان علیه السلام مجسمه ی صراط مستقیم است که فقط یک راه بیشتر ندارد و آن کوتاهترین راه است ، هر خطی اگر کمترین انحراف را داشته باشد سالمترین راه نخواهد بود . پیامبر صلی الله علیه و آله با بیان این فراز می فرماید که حق و باطل به طور صد در صد مورد شناسایی امیر مومنان علیه السلام است ما نیز که پیرو امیرمومنان علیه السلام هستیم باید مردم را به حق دعوت و از باطل میکنیم ولی قبل از آن شناخت حق و باطل است که بنا به فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله شناخت حق و باطل در گرو شناخت امیرمومنان علیه السلام می باشد . ” مَن مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه . “  عدم شناخت امام برابر با مرگ جاهلیت است .
اگر کسی امامش را نشناسد ، امام حق است و بعد از امام باطل است .  وماذا بعدالحق الاالضلال . و بعداز حق چیزی جز ضلالت نیست .
پیامبر صلی الله علیه و آله با این اشارت رسا و بلیغ می فرمایند : علی علیه السلام حق را میشناسد و هادی به حق است و باطل را تشخیص می دهد و ناهی از آن است ، شما هم حق و باطل را بشناسید و هم به سوی حق دعوت و از باطل نهی کنید چرا که علی علیه السلام امام شماست و امام از ریشه أُمّ و به معنای مقصود است .
اگر علی علیه السلام مقصود شماست پس شیوه و روش او را در زندگی خود پیشه ی خود سازید و او را در همه ی مراحل زندگی سرمشق خود قرار دهید .


منابع

سروش آفتاب، ص 26
بحار الأنوار (ط – بيروت) / ج‏32 / 331 / باب 8

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

19 − 1 =