درس سی و سوم – ثبات قدم و پیگیری رمز موفقیت

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 33: ثبات قدم و پیگیری رمز موفقیت

 
رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطابه می فرمایند :
“مَعاشِرَالنّاسِ، أُنْذِرُکُمْ أَنّی رَسُولُ الله قَدْخَلَتْ مِنْ قَبْلِی الرُّسُلُ، أَفَإِنْ مِتُّ أَوْقُتِلْتُ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ؟ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْهان یَضُرَّالله شَیْئاً …”
همانا من رسول خدایم،  پیش از این نیز رسولانی آمده و سپری شده اند، پس آیا اگر من بمیرم یا کشته شوم به جاهلیت برمی گردید؟  هرآن کس که به عقب برگردد به خدا زیان نخواهد رساند و او به سپاس گزاران شکیبا را پاداش خواهد داد.
نکته اخلاقی این فراز نورانی این است که اگر حقانیت یک مطلب و یا موضوعی را تشخیص دادیم باید در تحقق آن ثابت قدم باشیم و با تغییر شرایط نیز همواره به آن اقدام کنیم و معتقد باشیم. در امور دنیوی و مادیات نیز چنین است،  شما برای موفقیت در کنکور و یا تجارت، یک ابزار بسیار قوی و سودمند همواره نیاز دارید، پشتکار و صبر.  کسانی که به دنبال تفریح،  بازی و سرگرمی هستند قطعاً برای ورود به دانشگاه موفقیتی نخواهند داشت و کسانی که از همه‌ی تفریحات و سرگرمی ها می زدند،  لذت ورود به محیط علمی دانشگاه و کسب رتبه های علمی و موفقیت در مراحل زندگی را خواهند چشید. خداوند نیز در قرآن به این مطلب صراحتاً توجه میکند.
(وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى، وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى‏) انسان همواره نتیجه سعی و تلاش خود را می بیند.  این درس را پیامبر صلی الله علیه و آله در حدود 1400 سال پیش بیان فرمودند. هر چند که ایشان این درس را در مورد عقاید مطرح کردند ولی نگهداری این عقیده اخلاق است.
پس هر کاری و فعالیتی با پشتکار و ثبات قدم و پیگیری نتیجه می دهد و ما همواره برای موفقیت باید این سه اصل را مورد توجه قرار دهیم و مدنظر داشته باشیم.
خداوند به ما توفیق عمل به مکارم اخلاقی عنایت فرماید.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهارده − پنج =