فراز پنجم خطابه ی غدیر – متن فارسی

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

40. هان مردمان! خداوند عزّوجلّ دین را با امامت على تكمیل نمود. اینك آنان كه از او و جانشینانش از فرزندان من و از نسل او – تا برپایى رستاخیز و عرضه‌ى بر خدا -پیروى نكنند، كرده‌های‌شان در دو جهان بیهوده بوده؛ (بقره / ٢١٧) و در آتش دوزخ جاودانه خواهند بود. (توبه / ١٧) به گونه‌اى كه نه از عذاب‌شان كاسته و نه برایشان فرصتى براى نجات خواهد بود. (بقره / ١۶٢)

41. هان مردمان! این على است یاورترین، سزاوارترین، نزدیك‌ترین و گران‌قدرترین شما نزد من و خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم. آیه‌ى رضایتى در قرآن نیست مگر درباره‌ى او و هرگاه خداوند ایمانیان را خطابى نموده، به او آغاز كرده و آیه‌ى ستایشى نازل نگشته مگر درباره‌ى او و در سوره‌ى هل أتى على الإنسان گواهى بر بهشت نداده مگر براى او و آن را در حقّ غیر او فرو نیاورده و به وسیله‌ى آن جز او را نستوده است.

42. هان مردمان! على یاور دین خدا و دفاع كننده‌ى از رسول اوست و هم او پرهیزكار، پاكیزه و رهنماى ارشاد شده به دست خود خداست. پیامبرتان برترین پیامبران، جانشینش در میان شما برترین جانشینان و فرزندانش برترین اوصیایند. هان مردمان! فرزندان پیامبران از نسل آنان‌اند و فرزندان من از نسل امیرالمؤمنین على.

43. هان مردمان! به راستى كه شیطانِ اغواگر، آدم را با رشك، از بهشت راند. مباد شما به على رشك ورزید كه آن‌گاه كرده‌های‌تان نابود و گام‌های‌تان لغزان خواهد شد. آدم به خاطر یك اشتباه، به زمین هبوط كرد، حال آن كه برگزیده‌ى خداى عزّوجلّ بود؛ پس چگونه خواهید بود كه شما شمایید و دشمنان خدا نیز از میان شمایند.

44. هشدار! كه با على نمى‌ستیزد مگر شقى و سرپرستى‌اش را نمى‌پذیرد مگر رستگار پرهیزكار و به او نمى‌گرود مگر ایمان‌دار بى آلایش و به خدا سوگند سوره‌ى والعصر درباره‌ى او نازل شده است: به نام خداوند همه مهرِ مِهر وَرز، به زمان سوگند كه انسان در زیان است. (والعصر / ٢ – ١) مگر على كه ایمان آورده و به درستى و شكیبایى آراسته است.

45. هان مردمان! خدا را گواه مى‌گیرم كه پیام او را به شما رساندم و بر فرستاده، وظیفه‌اى جز بیان روشن نیست. (عنكبوت / ١٨ – نور / ۵۴)

46. هان مردمان! تقوا پیشه كنید همان گونه كه بایسته است و نمیرید جز با شرفِ اسلام. (آل عمران / ١٠٢)

 

 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

9 + 8 =