گفتارهایی پیرامون فدک – امروز ما چه کنيم؟

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

امروز ما چه کنيم؟

 

حال، به عنوان احساس وظيفه و کاستن کمي از غربت اميرالمؤمنين عليه السلام و امام زمان ارواحنا فداه که صداي «هل من ناصرينصرني»  ايشان بلند است و به عنوان ياري خداوند، آمده‌ايم. اين نعمت را قدر بدانيم و با اميرالمؤمنين عليه السلام پيمان ببنديم که تا آخر عمر، يک قسمتي از زندگي مان را، اختصاص به خدمت براي اميرالمؤمنين عليه السلام دهيم. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي‌فرمايند: امّت و شيعه ي من کساني هستند که مرا بيشتر از خود و پدرشان دوست داشته و فرزندان مرا بيشتر از فرزندان خود دوست داشته باشند. سعي کنيم که حضرت زهرا سلام الله عليها، امام حسن، امام حسين و امام زمان عليهم السلام را که   فرزندان   پيغمبر صلي الله عليه و آله  هستند، از خودمان بيشتر دوست بداريم و آنان را ياري کنيم. و بدانيم:
عامل پيشرفت ما اين است که خودمان به احساس غربت اميرالمؤمنين عليه السلام و امام زمان عجل الله تعالي فرجه برسيم. در هر فضايي و هر محيطي که وارد شديم دغدغه داشته باشيم و در هرجايي که مي‌توانيم، تبليغ کنيم. توجه داشته باشيم که از عوامل موفقيت انسان، منظم بودن و روحيه‌ي پيگيري است.
در اين زماني که تمام گروه هاي باطل و غيرحق تبليغ مي کنند، ما مي توانيم با گردن نهادن بر فرمايش پيامبر اکرم صلي الله عليه و اله در خطابه ي غدير از دين و اعتقادمان دفاع کنيم، که فرمودند:
1. (( مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّي أَدَعُهَا إِمَامَةً وَ وِرَاثَةً فِي عَقِبِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِيغِهِ حُجَّةً عَلَى كُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَى كُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ فَلْيُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة ))
هان مردمان! اينک جانشيني خود را به عنوان امامت و وارثت به امانت به جاي مي گذارم در نسل خود تا برپايي روز رستاخير و اکنون، ماموريت تبليغي خود را انجام دادم تا برهان بر هر شاهد و غايب باشد ونيز برهمه ي آنان که زاده شده يا نشده اند. «پس بايسته است، اين سخن را حاضران به غايبان و فرزند داران به فرزندان تا برپايي رستاخيز ابلاغ کنند».
2. (( أَلَا وَ إِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلَى قَوْلِي وَ تُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ يَحْضُرْ وَ تَأْمُرُوهُ بِقَبُولِهِ وَ تَنْهَوْهُ عَنْ مُخَالَفَتِه‏))      
“هشدار! برترين بخش امر به معروف اين است که به گفته ي من _ درباره امامت و ولايت علي و فرزندان او_ برسيد و سخنم را به ديگران برسانيد و غايبان را به پذيرش فرمان توصيه کنيد و آنان را از ناسازگاري با من باز داريد. ”
اين دو فراز به علاوه سفارشات ديگر پيامبر صلي الله عليه واله نشان مي دهد که انتقال مفاهيم و مطالب خطابه ی غدير واجب عيني و نه کفايي، واجب تعييني و نه تاخيري، واجب نفسي و نه مقدمه اي وعرضي براي همه مسلمانان است.
خدايا چنان کن سرانجام کار تو خشنودباشي و ما رستگار


منابع:

شکوه ياس: متن و ترجمه ي خطبه ي فدک؛ متن، قسمت 6، صفحه 18
آل‏عمران(3) :‏64.
شکوه ياس: متن و ترجمه ي خطبه ي فدک؛ متن، قسمت 6، صفحه 18
نساء (4): 59
بحارالأنوار :  ج  23  ،  ص 286    .
الكافي :   ج 1 ،  ص  185.
نساء (4): 80.
اصول کافي: ج2، ص 74، ح1.
سروش آفتاب (متن و ترجمه ي خطابه ي غدير): متن، قسمت3، صفحه 22
كامل الزيارات / النص / 257 / الباب الخامس و الثمانون زيارة قبر العباس بن علي عليهما السلام
مصباح الشريعّۀ /  8 / الباب الثاني في العبودية ؛
مصباح الشريعة /   / 7 / الباب الثاني في العبودية
سروش آفتاب (متن، ترجمه ي خطابه ي غدير): متن، قسمت3 ، صفحه 22 و 22
النساء ( 4):  59
اخلاص (112): 1 -4
تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب / ج‏12 / 561
كمال الدين و تمام النعمة / ج‏2 / 675
شکوه ياس (متن و ترجمه خطابه فدک) متن قسمت 14؛ صفحه 54
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏36، ص: 353
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏52، ص: 125
مصباح المتهجد: ص 411 و مفاتيح الجنان، ملحقات (دعا در غيبت امام زمان عليه السلام)
إنسان (76): 30
آل عمران (3): 30
سروش آفتاب (متن، ترجمه ي خطبه ي غدير): متن، قسمت 6، صفحه 52و53
سروش آفتاب (متن، ترجمه خطبه ي غدير): متن، قسمت 10، صفحه 82
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

هشت − 8 =