اتمام حجت امام مجتبی علیه‌السّلام باغدیر

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

اتمام حجت امام مجتبی علیه‌السّلام باغدیر

 

1. پس از شهادت اميرالمؤمنين عليه السلام و صلح امام حسن عليه‌السلام، معاويه وارد كوفه شد و قرار شد در مسجد كوفه آن حضرت و معاويه منبر بروند و مسئله‌ى صلح را براى مردم بيان كنند.
پس از آن‌كه معاويه مطالب خود را گفت، امام حسن عليه‌السلام بر فراز منبر مطالبى در مظلوميت اميرالمؤمنين عليه‌السلام بيان كرد و فرمود: ‘اين امت پدرم را رها كردند و با غير او بيعت كردند در حالى كه خودشان ديدند كه پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله پدرم را در روز غدير خم منصوب فرمود و به آنان دستور داد حاضران‌شان به غائبان خبر دهند’. [ بحار الانوار: جلد 10 صفحه‌ی 139. ] 2. روزى معاويه مجلسى تشكيل داد و بزرگان اصحاب خود را جمع كرد و امام حسن عليه‌السلام را دعوت كرد و اصحاب او آن‌چه مى‌توانستند به آن حضرت جسارت كردند و به پدر بزرگوارش اميرالمؤمنين عليه‌السلام ناسزا گفتند. امام حسن عليه السلام در پاسخ به آنان احتجاجات مفصلى درباره ى اميرالمؤمنين عليه‌السلام بيان كرد و از جمله فرمود:
پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله در حالى كه بر فراز منبر بود على عليه‌السلام را فرا خواند و سپس با دستانش او را گرفت و فرمود: ‘اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ’. [ بحارالانوار: جلد 44 صفحه‌ی 75. ]

اتمام حجت امام حسین و امام سجاد علیهماالسلام با غدير در مقاله‌ی بعدی آمده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

9 + بیست =