احتجاجات به غدیر

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

احتجاجات به غدیر

 

پرونده‌ى علمى غدير تا كنون دوران بى وقفه‌ى هزار و چهارصد ساله‌اى را پشت سر گذاشته كه طى آن امر پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله بر پشتيبانى دائمى از غدير به اجرا در آمده است. واعظان بسيارى بر فراز منبرها، و علماى وارسته‌اى در مجالس بحث و مناظره، و مؤلفان زبردستى در كتاب‌ها، و ابرمردانى همچون سلمان و ابوذر و مقداد به عنوان شاهدان صدق غدير، و نيز خدمت‌گزارانى در آحاد جامعه، وظيفه‌ى حراست و دفاع از اين آرمان بزرگ اسلام را بر دوش كشيده‌اند.
اگر غدير در عينيت جامعه تحقق مى‌يافت اختلاف و تفرقه‌اى نبود تا نياز به احتجاجات و مناظرات براى اثبات بنيادهاى ولايت باشد. نفرين خداوند بر آنان كه زلال غدير را گل آلود نمودند و نسل‌هايى را از نوش گواراى آن محروم ساختند، و صلوات و رحمت و بركات خداوند بر امامان دل‌سوز امت، كه براى نجات غرق شدگان در فتنه‌ى سقيفه به حفظ و احياى غدير در شرايط مختلف پرداختند.
مخاطب اين اقدامات عبارت بودند از تازه آشنايانى كه مى‌بايست از اين حقيقت بزرگ اسلام آگاهى مى‌يافتند، وجدان‌هاى خفته‌اى كه نياز به تجديد عهد و يادآورى و بيدارى داشتند، دل‌هاى مرده‌اى كه بايد راه هدايت برايشان باز مى‌شد تا آبى به زمين خشكيده‌ى آنان برسد، نسل‌هاى آينده‌اى كه شايد صدها سال ديگر قدم به اين جهان مى‌گذاشتند و بايد حقيقت غدير براى اطلاع آنان در صفحات تاريخ ثبت مى شد.
تاريخچه‌ى اين دفاع مقدس از حريم غدير، دلير مردان علم را در خود جاى داده كه در هر زمانى به اقتضاى آن و در هر مكانى طبق شرايط آن، از فكر و روح سرشار از معنويت‌شان گرفته تا جان و آبروي‌شان در طبق اخلاص مى‌گذاشتند، و با اسلحه‌ى استدلال‌هاى قاطع ولايت كه پشتيبانش پروردگار است، دشمنان زبون و رنگ به رنگ ولايت را در صحنه‌ى بحث‌هاى علمى شكست داده و نام تشيع و غدير را در گستره‌ى جهان بلند آواز و سرافراز ساخته‌اند.
نمونه‌هاى بارز اين احتجاجات و استدلال‌ها و يادآوري‌هاى غدير توسط خود ائمه عليهم‌السلام و اصحاب‌شان صورت گرفته است. تمام راويانى كه در طول هزار و چهارصد سال حديث غدير را روايت كرده‌اند نيز به گونه‌اى جهاد خود را در مقابله با اهل سقيفه به نمايش گذاشته‌اند.
علماى شيعه در دوران غيبت امام زمان عجل‌اللَّه‌فرجه پرچم دفاع از غدير را به دوش كشيده اند و در پاى آن مقاومت نموده‌اند. تا آن‌جا كه در مواردى حتى خود دشمن اقرار به غدير نموده و از انكار آن عاجز مانده است.
امروز دامنه‌ى اين احتجاجات از كتاب‌ها و جلسات بالاتر رفته و در كنفرانس‌ها و به صورت برنامه‌هاى راديويى و تلويزيونى و حتى در اينترنت مطرح شده است.
در این‌جا تلاش داریم تا اندکی از این هزاران را خدمت شما ارائه دهیم:
 

اتمام حجت پيامبر اکرم صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله با غدير

1. چادرنشينى از اطراف مدينه از حضرت پرسيد: حاجيان قوم من خبر آورده‌اند كه در غدير خم اطاعت على را واجب كرده‌اى. آيا اين از جانب خدا بوده است؟ فرمود: ‘خدا آن را واجب كرده، و اطاعت او را بر اهل آسمان و زمين واجب نموده است’. [ بحارالانوار: جلد 40 صفحه‌ی 54 ح 89. ] 2. حضرت در مدينه فرمود: ‘روز غدير بهترين اعياد امت من است و آن همان روزى است كه خداوند به من دستور داد برادرم على‌بن‌ابى‌طالب را براى امتم منصوب نمايم’. [ بحارالانوار: جلد 37 صفحه‌ی 109 ح 2. ] 3. حضرت در وصيت به اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: ‘… من در روز غدير خم از مردم عهد و پيمان گرفته‌ام كه تو وصى و خليفه‌ى من و صاحب اختيار مردم پس از من هستى’. [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحه‌ی 111 ح 465. ] 4. از پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله منظور از ‘مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ…’ را پرسيدند. فرمود: ‘…هركس من صاحب اختيار اويم و نسبت به او از خودش صاحب اختيارترم على‌بن‌ابى‌طالب صاحب اختيار اوست و نسبت به او از خودش صاحب اختيارتر است و در برابر او برايش امرى نيست. [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحه‌ی 126 ح 535. ]اتمام حجت المؤمنین علیه‌السلام با غدير در مقاله‌ی بعدی آمده است.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

17 − دوازده =