بخش سوم – جمله 112

«وَ مَنْ شَکَّ فی شَی‌ءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما اُنْزِلَ إلَیَّ، وَ مَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الْأئِمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَ الشَاکٌ فینا فی‌النّارِ»

«آن‌کس که راستی و درستی مرا باور نکند، به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم، همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است و شک و ناباوری در امامتِ یکی از امامان، به‌سان شک و ناباوری در تمامی آنان است و هرآینه جایگاه ناباورانِ ما آتش دوزخ خواهد بود.»
در جمله‌ی 112 در مورد شک و مسائل پیرامون آن توضیح داده شد. نبیّ اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: کسی که یکی از ائمّه را انکار و تردید کند، گویا در کلّ آن‌ها شک کرده است. خداوند در قرآن کریم درباره‌ی دوازده امام سخن فرموده است: ﴿ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ ﴾(1)  ظاهر آیه این هست که تعداد ماه‌ها در قرآن کریم و در نزد خداوند دوازده تاست.
در ادامه می‌فرماید: ﴿ فَلا تَظْلِمُوا فیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ ﴾(2) روایات برای ما بیان کرده‌اند منظور دوازده امام هستند، چراکه همه‌ی مردم – از بی‌سوادترین تا باسوادترین – می‌دانند عدد ماه‌های سال 12 تا است. منظور از این ماه‌ها که دوازده تا است  منظور ائمّه علیهم السّلام است.
از اوّلین روزی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و مبعوث شدند، صحبت از جانشینی دوازده خلیفه بوده است.  جانشینانی که همه‌شان از قریش هستند، همگی از بنی‌هاشم هستند و از فرزندان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله هستند. اگر کسی بخواهد راه حق را قبول و طی کند، باید این دوازده امام را بپذیرد.
متأسّفانه در مذهب شیعه هم، فرقه‌های گمراه شده‌ای مانند چهار امامی‌ها و شش امامی‌ها هستند؛ درحالی‌که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: کسی که دریکی از ائمّه شک کند، گویا که در کلّ این بزرگواران شک کرده است. نکته‌ی بعد این است که شک در ائمّه را شک در خود پیامبر قلمداد کرده‌اند.
ایشان می‌فرمایند: کسی که دریکی از ائمّه شک کند، گویا در حقیقت نبوّت و رسالت من شک کرده است.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) التّوبة (9): 36.
2) همان.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

3 + هشت =