بخش سوم – جمله 119

«﴿ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّه ﴾(1)  ـ أَنْ تُخالِفُوهُ ﴿ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها ﴾(2)  ـ ﴿ اِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴾(3) »

«البته باید که هر کس بنگرد که برای فردای رستاخیز خود چه پیش فرستاده. [هان!] تقوا پیشه کنید و از ناسازگاری با علی بپرهیزید؛ مبادا که گام هایتان پس از استواری درلغزد که خدا بر کردارتان آگاه است.»
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این‌جا استدلال و استشهاد می‌کنند به آیه‌ای از قرآن کریم که در سوره مبارکه حشر آمده که فرمود:
﴿ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ ﴾: باید هرکسی نگاه کند و چشم‌انتظار باشد، که چه برای فردای خود فرستاده.
﴿ وَ اتَّقُوا اللهَ ﴾: و تقوای خدا را پیشه کنید و از خدا بترسید.
«أن تُخالِفُوهُ» مبادا باخدا مخالفت کنید که در ادامه می‌فرمایند:
﴿ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها ﴾ قدم‌های شما نلغزد، پس‌ازاینکه ثابت‌قدم بودید.
﴿ اِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴾ همانا خدا از جزئیات اعمال شما آگاه است.
رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می فرمایند آنچه از دوستی و ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام امروز دارید، برای فردای شما مجسّم خواهد شد، که جهان آخرت و قیامت است؛ چراکه خداوند می‌فرماید: ﴿ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ ﴾ هرکسی باید چشم‌به‌راه باشد، که برای فردای خود چه فرستاده است.
ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام و دشمنی او، از آن اعمالی است که مجسّم می‌شود و کسی که با ایشان دوستی و یا دشمنی کند، نتیجه‌ی این اعمال خود را خواهد دید. سپس حضرت آیه‌ی﴿ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها ﴾ را به امیرالمؤمنین علیه السلام تفسیر می‌کنند: مبادا با علی مخالفت کنید که گام شما بعد از ثبوتش بلغزد.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الحشر (59): 18.
2) النّحل (16): 94.
3) الحشر (59): 18.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

20 − یازده =