بخش سوم – جمله 94

«وَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَرَّفَنِی الحَلالَ وَ الحَرامَ وَ أنَا أفضَیتُ بِما عَلَّمَنی رَبِّی مِن کتابِهِ وَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ إلَیهِ»

«خداوند عزّوجل هم روا و هم ناروا را برای من بیان فرموده و آنچه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من آموخته در اختیار علی نهادم.»
مهم‌ترین مسأله‌ای که نبیّ اکرم صلی‌الله علیه و اله در خطبه‌ی غدیر درباره‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به آن پرداخته‌اند، بیان علم و دانش و قدرت و اخلاق ایشان است؛ امّا در بین این سه کمال از دو جهت بیشتر به علم پرداخته‌اند:
1 – وسعت علم و دانش برای جانشین پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بسیار مهم است.
2 – علمی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله برای خودشان و برای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام اثبات کرده‌اند، مساوی باقدرت است. وقتی‌که علمشان را فرمودند، قدرت هم اثبات می‌شود.
در این‌جا صحبت از سه گونه علم و مصادیق آن است. یکی علم حلال، دوم حرام و دیگری علم کتاب که قرآن کریم است رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید:
«وَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَرَّفَنِی الحَلالَ وَ الحَرامَ» خداوند متعال حلال و حرام را به من معرّفی کرده است.
«وَ أنَا أفضَیتُ بِما عَلَّمَنِی رَبِّی مِن کِتابِهِ وَ حَلالِهِ وَ حَرامِهَ إلَیهِ» آنچه را که خداوند به من آموخت، به علی منتقل کردم؛ یعنی علم کتاب و علم حلال و حرام پیشِ امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. ممکن است بسیاری از حلال و حرام‌ها ممکن است باشد که فرصت ابرازش نرسیده باشد و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به امیرالمؤمنین و به ائمّه‌ی طاهرین علیهم السّلام واگذار کرده‌اند؛ ائمّه علیهم السلام هم در محل و موقع خودش عند اللّزوم آن‌ها را ابراز می‌کنند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

سیزده − دوازده =