بخش چهارم – جمله 136

«إنَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّهِ»

«همانا اوست جانشین رسول‌الله.»
تمام تأکید و اصرارهای پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در جمله‌های قبلی که فرمودند او جانشین من است بر امّت من و بر تفسیر کتاب خدا، برای این است که: «إنَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ اللهِ» به حقیقت که او (علی) جانشین رسول‌الله است. طبق قانون ادبیات، وقتی حکم روی صفتی برود، علّت آن حکم را بیان می‌کند.
چرا علی علیه‌السّلام خلیفه‌ی رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است؟ زیرا پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرستاده‌ی خدا بوده، لذا جانشین و خلیفه‌اش هم باید تمام مراتب، شعارها و پیام‌های رسالت الاهی را عمل نمایند. وسعت حوزه‌ی رسالت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله هرچقدر است، حوزه‌ی خلافت خلیفة الله هم همان‌طور باید باشد.
چون جانشین رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله هستند، پس تمام ابعاد شخصیّت ایشان برای امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام صدق می‌کند.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله ابعاد مختلف داشت و حرف‌های مختلفی را آوردند که علی علیه السلام جانشین ایشان در همه‌ی آن ابعاد هستند، مگردر قانون آوری.
علی علیه السلام در نبوّت تشریعی جانشین پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نیستند، همان‌طور که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله به علی علیه‌السّلام فرمودند: «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسی إِلَا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی»(1). قرآن می‌فرماید: ﴿ وَ ما عَلَینا إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ ﴾(2) : ﴿ و بر گردن ما وظیفه ای جز ابلاغ و رساندن آشکار نیست. ﴾
پس از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، وظیفه‌ی امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام هم بلاغ مبین است؛ یعنی اصول اعتقادات، احکام، قانون‌های اخلاق، و خصوصاً احکامی را که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نفرمودند، برای مردم بگویند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الکافی: ج 15، ص 262.
2) یس (36): 17.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

شانزده + پنج =