درس بیست و سوم – علی یاورترین افراد نسبت به پیامبرصلی الله علیه و آله

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 23 : علی یاور ترین افراد نسبت به پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم

 

یکی از نکات بسیار ارزشمند در خطابه ی غدير ، که هم وجود نازنین امیرمومنان علیه السلام را معرفی و برجسته می کند و هم یک تذکر اخلاقی غیر مستقیم به پیروان ایشان می باشد ، عبارت زیر است :“هَذَا عَلِيٌّ أَنْصَرُكُمْ لِي وَ أَحَقُّكُمْ بِي وَ أَقْرَبُكُمْ إِلَي…” امیر المومنین علیه السلام یاورترین نسبت به من است و…
یکی از مهمترین نکات اخلاقی آن این است که می فرماید : ياورترين ، نزدیکترین ، عزیزترین كس نسبت به من که هم خدا و هم من از او راضی هستيم علی علیه السلام است . و درآیات آخر سوره فجر چنین شخصیتی که هم خدا از او راضی است و هم او از خدا راضی می باشد نفس مطمئنه است ، که جایگاهی در بهشت برین الهی داشته و در زمره بندگان خاص حضرت حق قرار می گیرد .
يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27)
ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً (28)
فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي (29)
وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏ (30) 
علی علیه السلام به مقامی رسیده اند که هم خدا و هم پیامبر صلی الله علیه و آله خدا از او راضی است . هیچ تخطی از فرمان پیامبر پیامبر صلی الله علیه و آله و خداوند ندارد. یعنی امیرالمومنین علیه السلام هم در قول و هم در فصل و هم در تصویر مورد تایید 100% خدا و پیامبرش می باشد .
حال نکته مهم که در تحصیل این مقام توسط امیرمومنان علیه السلام باید عنوان کرد این است ، که کدام يك از اين دو مقام بر ديگري برتري دارد دارد؟ اینکه ایشان از خداوند راضی هستند (راضیة) یا اینکه خداوند از امیر مومنان راضی است (مرضية)؟ در بیان این مطلب باید گفت : ممکن است خداوند چون دارای کمال رضایت و مقام ارحم الراحمین است با یک عمل کوچک از انسان راضی شده و در گذرد.
ولی اينكه انسان بتواند در هر شرایطی از خداوند راضی بوده و مطيع محض او باشد و هر چه از خدا به او برسد به همان قانع شود، بسي بالاتر است. اگر انسان از خدا راضی باشد مقامش بالاتر است از اينكه خدا از انسان راضي شود. «راضیة» مهمتر است از «مرضية» . لذا اول راضیة ذکر شده است .
که البته این سوره در شان امام حسین علیه السلام است، زیرا کمال رضایت از خدا در وجود امام حسین علیه السلام  جلوه گر شد، که در سخت ترین شرائط ابراز رضایت از خالق خود را عنوان کردند و فرمودند : الهی رضاً برضائک
حال که پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم  یاورترین افراد را مورد رضایت خود می دانند و این مدال رضایت را به خاطر یاوری شبانه روزی مومنان، به اميرالمومنين عليه السلام داده شد، ما چگونه می توانیم در این مسیر حركت کنیم تا ما نیز مورد رضایت پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم  و خداوند متعال قرار بگیریم؟ این امر جای بسي تامل دارد و باید در این باره فکر کرد، که آیا ما هم می توانیم پیامبر صلي الله عليه  وآله و سلم  و امیرمومنان عليه السلام و اهل بیت علیهم السلام را یاری کنیم؟ البته با قدم گذاشتن در راهي که ایشان توصیه نموده اند و انجام اوامر و نهی از نواحی و همچنین زدودن غبار غربت از چهره ایشان می توانیم به درجاتی عالی دست يابيم؛ از خداوند متعال مي خواهيم تا ما در اين راه ياري كند.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

10 + 18 =