درس بیست و یکم – علي عليه‌السلام امر بر اطاعت و ترک معصيت

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 
 

درس 21 : علی علیه السلام ، امر بر اطاعت و ترک معصیت

 

یکی از نکات مهم که پيامبر گرامی اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در خطبه ی غدیر به طور غیر مستقیم تذکر می دهند این عبارت است :
“وَ الْمُوَالِي عَلَى طَاعَتِهِ وَ النَّاهِي عَنْ مَعْصِيَتِه”
یعنی مردم را در اطاعت خدا سرپرست است و بدان  تشویق می کند و از معصیت پروردگار نهی می نمايد .
تشویق بر طاعت و نهی از معصیت به سه طریق امکان پذیر است : 1)تقریر 2) زبان 3) عمل
تقریر عبارت است از اینکه اگر عملی نزد ایشان انجام شد ، ایشان با سکوت يا چهره خود آن عمل را تایید می كنند. نکته ظریف این عبارت این است که حضرت نه تنها خود عامل به طاعت خدا و ترک معصیت اوست، بلکه مردم را سرپرستی می کند . یعنی مردم را در طاعت خدا و ترک معصیت او رهبری و هدایت می کند . این ولایت و سرپرستی در سه رِنج  قابل اعمال است: قول و فعل و تقریر. در جهان تقریر باید گفت که تایید یار و عملی در حضور امام در غیر زمان تغیر ملاک است . یعنی اگر شخصی در غیر زمان تقیه عملی در حضور امام انجام داد و امام با سکوت خود آن را تایید ، و یا با چهره غضبناک آن عمل را رد کردند این فعل امام تقریر نام دارد که حجت است. افعال معصوم در هر سه مورد (قول و فعل و تقریر ) با هم برابر است.
این عبارت بالاتر از این است که خود انسان خوبی باشیم و گناه نکنیم؛ بلکه می فرماید مردم را به سوی نیکی ها و ترک معصیتها هدایت کنيد. از این عبارت پر معنا نتیجه خواهیم گرفت که اسلام یعنی تبلیغ. پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم در خطابه، در بسياري از موارد به طور غیر مستقیم ابلاغ پیام نموده اند .
یکی از آن ها عبارتي است، بیانگر این حقیقت، که انسان مومن با تبعیت از مولایش امیر مومنان علیه السلام باید نه تنها انسان و متقی و پرهیزگار باشد و از پلیدی ها و زشتی ها دوری کند، بلکه باید مردم را به این صراط مستقیم هدایت کند و این روش جز با تبلیغ و رساندن پیام اسلام ممکن نيست.
پس باید با روش هاي تبلیغی و برقراری ارتباط با مخاطب ، روش های ایمن سازی او از گناه و همچنین تشویق او به انجام امور نیک را به او آموزش داده و او را در تحقق بخشيدن به آن ها ياري نمود . در کنار امور تبلیغی، اگر دفاع از حریم ولایت به ویژه ساحت مقدس امام عصر علیه السلام سر لوحه کار ما باشد ، به واسطه این عمل ، توصیه های ما نفوذ بیشتری در طرف مقابل ایجاد می کند. چرا که فریاد رسی امام عصر علیه السلام از اوجب واجبات می باشد و خبری که بیشتر از همه در این دوران از ذهنها فراموش شده و باعث این همه گرفتاری ها است، غفلت از نام و یاد وجود مقدس حضرت ولی عصر علیه السلام می باشد که از خداوند متعال مي خواهيم تا ما را به انجام وظایف  خود و جلب رضایت حضرتش موفق و موید بدارد .


منابع
سروش آفتاب، ص 38
Range: محدوده

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

دوازده − 8 =