درس هجدهم – تا دير نشده…

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 18 : تادیر نشده ………….

 
یکی از تذکرات مستقیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خطابه ی غدیر ، اشاره به موضوع جنب الله در این فراز است  :
معاشر الناس ، ِ إِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذِي ذَكَرَ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ تَعَالَى- أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّه
های ای مردمان ، او همسایه خداست که خدا در کتاب عزیزش گفته كه با او مخالفت نکنید که در روز قیامت مبتلا به پشیمانی و ندامت خواهيد شد .
همانطور که می دانیم یکی از اسماء قیامت یوم الحسرة است ( یعنی روزی که انسان بر گذشته اش حسرت می خورد ).
یکی دیگر از اسماء قیامت، یوم التغابن است (روزی که انسان احساس پشیمانی می کند ). نام دیگر روز قیامت یوم الندامة است .
یکی از کلماتی که در قرآن ،درآیات مربوط به قیامت زیاد تکرار شده “حسرت” می باشد به عنوان مثال  “وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ”  مردم را از روز حسرت بترسان. یا “وَ إِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَى الْكافِرين”  و آیاتی چند از این قبیل . پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ضمن اینکه تذکر می دهند که درباره علی عليه السلام تفریط نکنید ، پشیمانی روز قیامت را نیز یادآوری می کنند و در قیامت همه پشیمانی دارند ، حتی اولیا ء خدا .ولی کاری کنیم که همه زندگانی ما پشیمانی نباشد .
همه عمرمان را به حسرت نگذرانیم . هرکس در هر سِنی ، حتی در سنین بالا تصمیم بگیرد ، می تواند از همین حالا برای دفاع از مظلومیت اهل بیت عليهم السلام قدمی بر دارد . ممکن است دیر باشد ولی هنوز فرصت تمام نشده است . با یک نگاه دور و بر خود، افرادی را مشاهده می کنیم که هنگامی که تصمیم گرفتند کاری را انجام دهند ، توانسته اند . به گونه ای زندگی نکنیم که دوران کوتاه عمر که برای کسب معارف و توشه معنوی در اختیار ما گذاشته شده ، همه آن صرف مسائلی شود که در آخرت دردی از ما دوا نکند و در نهایت مشمول این فراز از دعای مناجات امیرالمومنین عليه السلام که آیه ای از قرآن نیز می باشد ، شویم .
آنجا که حضرت با سوز و گداز با معبود خویش خلوت می کنند ،می فرمایند : “وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‏ يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبيلا” .
حضرت در این فراز آن قدر پشیمانی انسان ستمکار را شدید می دانند که عبارت (دست گزیدن ) را به جای انگشت گزیدن به کار برده اند و می فرمایند روزی که گناهکاران از روی ندامت و پشیمانی دست خود را از شدت ناراحتي می گزند و می گویند کاش ما یک راه آشتی و وصل با رسول خدا باقی می گذاشتیم . ( تا همه زندگی ما حسرت و پشیمانی نباشد.)
بیائیم همیشه این فراز را در ذهن داشته باشیم وتا دير نشده به یاری امام مظلومان بشتابیم ، که او کریم است و در هنگام ناداری به فریاد ما خواهد رسید .


منابع
سروش آفتاب، ص 32
(19) مريم : 39
الحاقه : 50
(25) الفرقان : 27

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

11 + نه =