عيد غدير را چگونه جشن بگيريم

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

عيد غدير را چگونه جشن بگيريم

 

اساس و سابقه عيد و جشن غدير

 

اعيادِ هر ملت، روزى براى احياء شعائر آنان و تجديد عهد و يادآورى روزهاى سرنوشت ساز و مهم آن‌هاست. عيد گرفتنِ روز ‘غدير’ از همان سال حجة الوداع و در همان بيابان غدير پس از اتمام خطابه ى پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله شروع شد. در طول سه روز توقف در ‘غدير خم’ مراسمى بر پا شد و حضرت شخصاً از مردم خواستند كه به او تبريك بگويند و مى‌فرمود: ‘هَنِّئوني، هَنِّئوني’ كه اين سخن را در هيچ‌يك از فتح‌ها و پيروزى‌ها نفرموده بود.
اولين تهنيت‌ها و تبريك‌ها را مردم به خود پيامبر و اميرالمؤمنين صلوات اللَّه عليهماوآلهما عرض كردند و به همين مناسبت در آن ايام شعر سروده شد.
اين سنت حَسَنه در فراز و نشيب تاريخ همچنان ادامه يافت و به صورت يك سيره‌ى مستمر و مؤكد مورد توجه عام و خاص اهل اسلام بوده و هرگز ترك نشده است.
[ در اين مورد به كتاب ‘الغدير’ علامه‌ى امينى: جلد 1 صفحه‌ی 283، وكتاب ‘الغدير فى الاسلام’ تأليف شيخ محمد رضا فرج اللَّه: صفحه‌ی 209 مراجعه شود. ] اين عيد در جوامع شيعه- به پيروى از روايات معصومين عليهم‌السلام- از عيد فطر و قربان مهم‌تر تلقّى شده و به طور مفصل‌ترى جشن گرفته مى‌شود.
 

مراعات شئونِ جشن غدير

از آن‌جا كه هر قومى با چگونگى عيد گرفتن، ماهيتِ فرهنگى و عقيدتى خود را نشان مى دهند، لذا در مذهب اهل‌بيت عليهم‌السلام هم براى عيد گرفتنِ ‘غدير’ امور و جوانب مختلفى در نظر گرفته شده است كه با مراعات آن‌ها گوشه‌اى از ماهيتِ فكرى تشيع به جهانيان معرفى مى شود. اين موارد كه از روايات استخراج شده در اين قسمت ذكر خواهد شد.
مراسم جشنى كه به مناسبت غدير گرفته مى شود منحصر به آن‌چه ذكر مى‌كنيم نيست، ولى بايد ضمن اظهار سرور و شادى سه جهت اساسى در نظر گرفته شود:
اولاً: برنامه‌هاى جشن تناسب با موضوع عيد داشته باشد، و متناسب با مقام صاحب عيد يعنى اميرالمؤمنين عليه‌السلام باشد، و رنگ مذهبى در سراسر مراسم مد نظر باشد و با جشن‌هاى عادى از قبيل عروسى و وليمه و غيره كاملاً متمايز باشد.
ثانياً: كارهايى كه با شرع منافات دارد -چه حرام و چه مكروه- به هيچ عنوان در مراسم جشن مخلوط نشود. آن‌چه قلب ائمه عليهم‌السلام را رنج مى‌دهد و هر كس مى‌تواند به حكم وجدان بفهمد كه ايشان از نبودن آن خشنودترند، در همه‌ى جشن‌ها بخصوص چنين جشن‌هايى بايد ترك شود.
ثالثاً: آنچه ذيلاً از روايات استخراج شده مورد توجه باشد و تا حد امكان سعى در پياده كردن آن‌ها در مراسم غدير باشد.
 

دستورات ائمه علیهم‌السلام درباره عيد و جشن غدير

در احاديث اهل‌بيت عليهم‌السلام مراسم و برنامه‌هاى عامى براى همه‌ى اعياد وارد شده كه در كتب ادعيه مذكور است. گذشته از آن‌ها براى عيد و جشن غدير دستورات خاصى از ائمه عليهم‌السلام وارد شده كه آن‌ها را در دو قسمت بيان مى‌نماييم:
1. امور اجتماعى.
2. امور عبادى.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهارده + 12 =