مقالات پژوهشی – وقایع سه روزه در غدیر

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز
 
 

وقایع سه روزه در غدیر

 

در طول سه روز توقف در غدیر پس از ایراد خطابه، چند ماجرا به عنوان تأكید و اهمیت غدیر به وقوع پیوست: پیامبر صل الله علیه و آله در این مراسم، عمامه خود را –  كه سحاب   نام داشت –  به نشانه جانشینى امیرالمؤمنین علیه السلام بر سر آن حضرت قرار دادند.
حسان بن ثابت از پیامبر صل الله علیه و آله درخواست كرد تا در مورد غدیر شعرى بگوید، و با اجازه حضرت اولین شعرغدیر را سرود.
جبرئیل به صورت انسانى ظاهر شد و خطاب به مردم فرمود:پیامبر صل الله علیه و آله براى على بن ابى‏طالب علیه السلام عهد و پیمانى گرفت كه جز كافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمى ‏زند مردى از منافقین گفت: خدایا، اگر آنچه محمد علیه السلام مى ‏گوید از طرف توست سنگى از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناكى بر ما بفرست در همان لحظه سنگى از آسمان بر سر او فرود آمد و او را هلاك كرد، و این معجزه تأیید الهى بر غدیر را براى همگان روشن كرد. پس از سه روز مراسم پر شورغدیر پایان یافت، و آن روزها به عنوان ایام الولایة در صفحات تاریخ نقش بست.
مردم پس از وداع با پیامبرشان و معرفتِ كامل به جانشینان آن حضرت تا روز قیامت، راهى شهر و دیار خود شدند. خبرِ واقعه ی غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و بدین گونه خداوند حجتش را بر همه مردم تمام كرد.
اكنون با گذشت هزار و چهارصد نام غدیر همچنان بر بلندترین قله تاریخ اسلام مى ‏درخشد؛ و خطابه ی غدیر به عنوان آخرین و بزرگ ترین پیام الهى در تاریخ انبیا براى بشریت شناخته شده است.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهار + سه =