بخش دهم – جمله 240

« مَعاشِرَالنّاسِ ! حُجُّوا الْبَيْتَ بِكَمالِ الدّينِ وَالتَّفَقُّهِ ، وَلاتَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشَاهِدِ إلاّ بِتَوْبَةٍ وَ إقْلاعٍ . »

«هان مردمان! خانه‌ی خدا را با دین کامل و دانش ژرفای آن دیدار کنید و از زیارتگاه‌ها جز با توبه و بازایستادن [از گناهان] برنگردید.»
«بِکمالِ الدّینِ» دین کامل را داشته باشید؛ یعنی اعتقاد به اسلام و قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام و … . «وَ التَّفَقُّهِ» یعنی سعی کنید احکام دین را عمیقاً آموزش ببینید.
فقه به معنای علم عمیق و ژرف است. اگر علمی را با مقدّمات، با علل و لوازمش و با نتایج آن بیاموزیم، در فقه به آن گویند؛ ولی اگر فقط یک اطلاعاتی را به دست بیاوریم، «علم» گویند. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: قصد و زیارت خانه‌ی خدا کنید با کامل کردن دین.
دینتان را کامل کنید، به این معناست که امامت را فراگیرید و ولایت ائمّه علیهم السلام را بپذیرید؛ زیرا قبلاً فرموده‌اند: «إنَّما أکمَلَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ دینَکمْ بِإمامَتِهِ».
«وَ التَّفَقُّهِ» یعنی هم امامت را بپذیرید و سعی کنید احکام حج و عمره را عمیقاً یاد بگیرید.
«وَلاتَنْصَرِفُوا عَنِ الْمَشَاهِدِ إلاّ بِتَوْبَةٍ وَ إقْلاعٍ» این مطلب پیشگویی است. از مشاهد و زیارتگاه‌ها – به‌خصوص زیارت مزار رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و ائمّه علیهم السّلام – منصرف و جدا نشوید، مگر با توبه و اقلاع؛ یعنی خودتان را از گناهان جدا کنید.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

3 × 3 =