بخش سوم – جمله 90

«مَعاشِرَ النّاسِ! إنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أقُومُهُ فی هذَا الْمَشهَدِ فَاسْمَعوا وَ أطیعوا وَانْقادوا لِأمْرِاللهِ رَبِّکُمْ»

«هان مردمان! آخرین بار است که در این‌ اجتماع به پا ایستاده‌ام. پس بشنوید و اطاعت کنید و فرمان حق را گردن گذارید.»
یکی از شاهکارهای پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله این است که وقتی می‌خواهند به مردم بفرمایند که از علی اطاعت کنید، اوّل اطاعت خدا را نام می‌برد.
به این جهت که خطّ اطاعتِ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و امیرالمؤمنین و ائمّه علیهم السّلام، خطّ اطاعت از خداست. در همه‌جا می‌فرمایند که اطاعت از خدا کنید و این فرمان، فرمان خداست. «إنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أقُومُهُ فی هذَا الْمَشهَدِ» این آخرین بار است که در این‌جا ایستاده‌ام و مورد دید شما هستم.
«مَشهد» یعنی جایی که شما شهود می‌کنید و می‌بینید. پس امر خدا را بشنوید و اطاعت کنید و گردن گذاری کنید. اگر من در این‌جا می‌ایستم و برای شما سخن می‌گویم و فرمان می‌دهم که اطاعت کنید، اطاعت از من، اطاعت از امر خداست و اطاعت از امیرالمؤمنین، اطاعت از من است.
بنابراین تأکید و حساسیت فرمان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله برای اطاعت، روی اطاعت از خدا، پروردگار شماست که در جای‌جای خطابه‌ی غدیر راجع به این مسأله صحبت می‌کنند. در این‌جا هم می‌فرمایند «وَانقادوا لِاَمرِ اللهِ رَبِّکُمْ» نسبت به امر خدا که خداوند متعال پروردگار شماست، گردن گذاری کنید.
در این جمله که هم «اَلله» و هم «رَبِّکم» را فرموده‌اند، دلیلش این است که الله تعالی، مربّی و پرورنده‌ی شماست، شمارا هم آفریده و هم ابزار در اختیار شما گذاشته و هم شمارا به‌سوی هدف هدایت می‌کند. قرآن کریم در مورد سخن حضرت موسی و هارون علیهماالسلام به فرعون می فرماید:
﴿ رَبُّنَا الَّذی أَعْطی کُلَّ شَی‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی ﴾(1) : ﴿ پروردگار ما کسی است که بر هر چیز هستی بخشیده و سپس آن را راهنمایی کرده است. ﴾

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) طه (20): 50.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

2 × سه =