بخش ششم – جمله 168

«ثُمَّ فی عَلِیٍّ بْنِ أبی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إلَی الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ الَّذی یأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا»

«سپس در جان علی‌بن ابیطالب، آن گاه در نسل او تا قائم مهدی – که حقّ خدا و ما را می‌ستاند – جای گرفته است.»
«مَسْلوکٌ فِیِّ» این نوری که در من راه‌یافته ، دو نور است. یک نور به اعتبار خلقت و نظام آفرینش است طبق روایات، اوّلین نوری است که از نور عظمت خدا مشتق شده و اشتقاق پیداکرده، نور وجود مقدّس پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است سپس به‌وسیله‌ی ایشان این نور به امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام و سپس در نسل علی علیه السلام تا قائم مهدی عجلّ الله فرجه الشریف قرارگرفته است.
خداوند متعال خلقت را چنین قرار داده که قبل از این‌که به عالم ارواح و ابدان برسد، نخست در عالم انوار نور پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را از نور عظمت خودش خلق کرده. خداوند از نور پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نور امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام را تا امام زمان عجلّ الله فرجه الشریف را خلق کرده است.
معنای دیگرش می‌تواند نور علم باشد. نور دارای کمالات دیگری هم هست، مانند: نور رحمت، نور رأفت، نور مهر… تمام این‌ها از نور علم استفاده می‌شود و نور علم شامل تمام این زیرمجموعه هست. نور تمام کمالات – که بزرگ‌ترینش علم است – را خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله تا امام زمان علیه‌السّلام عطا کرده است. این می‌تواند کمالات عالم ناسوت باشد و هم عوالم ملکوت.
رسول خدا صلی‌الله علیه و آله سپس می‌فرمایند: مهدی قائم کسی است که «یأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا» حقّ خدا و تمام حقوقی را که برای ماست، می گیرد.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

17 + پانزده =