بخش هشتم – جمله 228

« ألا ! إنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَيْنَ يَدَيْهِ . »

«آگاه باشید! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کرده‌اند.»
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌خواهند بفرمایند غیرازاینکه منِ پیامبر آخرالزّمان ‌که مبشّر کتاب‌های آسمانی از قرن‌های گذشته هستم، پیامبران پیش از من هم به ظهور آخرین جانشین من که «خاتَمَ الأَئِمَةِ»، قیام‌کننده و مهدی هست بشارت داده‌اند.
جمله‌ی «مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یدَیْهِ» می‌تواند شامل پیامبران علیهم السلام و کتاب‌های آسمانی هم باشد. تورات و اناجیل مختلف، اوِستاهایی که موجود هست، صحف ابراهیم و موسی و امثال این‌ها، همگی به وجود امام زمان علیه‌السّلام بشارت داده‌اند.
در همین اناجیل و تورات‌هایی که تحریف‌ شده و هم‌اینک موجود است، علائم و نشانه‌هایی هست که نشان می‌دهد امام زمان علیه‌السّلام موعود تمام ملل و ادیان هستند.
«مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَینَ یدَیهِ» می‌تواند حتّی به ادیانی که ریشه‌ی الاهی ندارند برگردد. در کتاب‌های هندوها، در کتاب‌های برهمایی و در کتاب‌های نوع منظومه‌های فکری دینی و حتّی غیردینی، به وجود یک مصلحی بشارت داده‌اند. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: «ألا إنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یْدَیهِ» و نفرموده‌اند فقط کتب آسمانی، بلکه اعم گفته‌اند. تمام گروه‌های سیستم دینی و غیردینی به وجود این مهدی که قیام‌کننده و اصلاح‌کننده است و حکومت جهانی تشکیل می‌دهد، بشارت داده‌اند.
این بشارت در دلِ مردم هم وجود دارد و حتّی مردم به‌طور فطری هم منتظر یک مصلحی هستند که جهان را از عدل و داد پر کند، همان‌گونه که از ظلم و جور پرشده باشد.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

2 × 3 =