بخش پنجم – جمله 146

«فَمَنْ لَمْ یأْتَمَّ بِهِ وَ بِمَنْ یقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إلی یَوْمِ الْقِیامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ ﴿ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ ﴾(1) ﴿ وَ فِی النّارِهُمْ خالِدُونَ ﴾(2) .»

«اینک آنان که از او و جانشینانش از فرزندان من و از نسل او – تا برپایی رستاخیز و عرضه‌ی بر خدا – پیروی نکنند، در دو جهان کرده‌هایشان بیهوده بوده در آتش دوزخ ابدی خواهند بود.»
حال که تکمیل دین با امامت علی علیه‌السّلام است، اگر کسی به او و فرزندانش و جانشینانش که فرزندان من از صلب علی هستند اقتدا نکند، اعمالشان در دنیا و آخرت از بین می‌رود و در آتش جهنّم خالد هستند. جانشینانی که تا روز قیامت و عرضه‌ی اعمال بر خدا هستند و تعیین شدند، این جانشینان فرزندان علی علیه السلام هستند؛ لذا حضرت زهرا سلام الله علیها در این‌جا جلوه می‌کنند. در رابطه با روز قیامت حضرت دو اسم را به‌کاربرده‌اند.
«یَومَ القِیامَة» و «اَلعَرضِ عَلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ» روزی که همه‌ی اعمال و کردارها و عقاید بر خداوند متعال عرضه می‌شود. نکته‌ی بعدی این است که این‌ها اعمالشان حبط می‌شود؛ چراکه شرط پذیرش اعمال، قبول امامت، ولایت، وراثت و وصایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام است.
«وَ فِی النّارِهُمْ خالِدُونَ» در آتش جهنّم جاودانه هستند. جاودانگی در آتش‌نشان می‌دهد افرادی که امامت علی علیه‌السّلام را نپذیرفته‌اند، گرچه پیامبر رحمت و ائمّه‌ی رحمت علیهم السلام در این دنیا آن‌ها را مسلمان و پاک دانسته‌اند؛ ولی این‌ها درواقع کافرند و در آتش خدا خالد و جاودانه خواهند بود.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) البقرة (2): 217.
2) التّوبة (9): 17.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

2 × 1 =