بخش چهارم – جمله 144

«اللَّهُمَّ إنِّی أُشْهِدُکَ أنِّی قَدْ بَلَّغْتُ»

«خداوندا تو را گواه می‌گیرم که پیام تو را به مردم رساندم.»
خداوند متعال فرمود: ﴿ یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک ﴾ – فی حَقِّ عَلِیٍّ – ﴿ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ ﴾(1) اگر مأموریت خود را ابلاغ نکنی، گویا که کلّ رسالتت را انجام ندادی. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هم به مردم ابلاغ کردند و هم در مشهد و محضر خدا بیان می‌کنند.
پس‌ازاینکه رسالت خود را انجام دادند به خداوند عرض می‌کنند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ» خدایا من تو را شاهد می‌گیرم «أَنِّی قَدْ بَلَّغْتُ» که رسالت تو را ابلاغ کردم و به مردم رساندم. این گفتار پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله اقرار به گواه گرفتن خداوند متعال است که رسالتشان را انجام دادند.
هم‌چنین می‌خواهند به مردم بفرمایند که من در محضر شما مردم و در محضر خدا، خدا را گواه می‌گیرم که رسالت خودم را ابلاغ کردم که حجّتی باشد برای مردم در روز قیامت که نگویند: تو بر ما اتمام حجّت نکردی. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بر آن‌ها اتمام حجّت کنند که من اتمام حجّت کردم و همه حرف‌هایم را رساندم.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در چند جای دیگر خطابه‌ی غدیر هم با عبارات مختلف فرمودند: خدایا! تو گواه باش که من ابلاغ رسالت کردم؛ و مردم گواه باشید که من حرف‌هایم را به شما مردم روشن کرده و فهماندم. ﴿ وَ مَا عَلَی الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِینُ ﴾(2) وظیفه‌ی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله این است که حجّت خود را به‌صورت آشکار و روشن به مردمان برساند؛ لذا مردم را هم گواه گرفتند که حجّت خود را به مردم ابلاغ کرده‌اند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

 


منابع:

1) المائدة (5): 67.
2) یس (36): 17.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

11 − دو =