بخش یازدهم – جمله 271

« اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ بِما أدَّيْتُ وَأمَرْتُ وَاغْضِبْ عَلَی الْجاحِدينَ الْكافِرينَ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » .

«پروردگارا! آنان را که به آنچه ادا کردم و فرمان دادم ایمان آوردند، بیامرز و بر منکران کافر خشم‌گیر! و الحمد‌لله ربّ العالمین.»
خدایا! مؤمنین را بیامرز، به خاطر این‌که من ادای وظیفه کردم و امر کردم؛ یعنی ثواب این کار مرا مغفرت مؤمنین قرار بده. این پیامبر، رَحمَةً لِّلعَالَمِینَ هستند ﴿ وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ ﴾(1) هیچ پیامبری را نداریم که بگوید: خدایا! ثواب و اجر رسالت مرا غفران امّتم قرار بده.
و این شاهکار پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است که پیامبر رحمت و خاتَم است. «وَاغْضَبْ عَلَی الْجاحِدینَ» خشم بگیر بر انکارکنندگان.
«وَ الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» تمامی ستایش‌ها مخصوص «اَلله» است که رَبِّ العَالَمِینَ است. از شاهکارهای دیگر خطابه، این است که نخستین جمله‌اش با حمد شروع‌شده «اَلْحَمْدُلِلهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَدَنا فی تَفَرُّدِهِ» و آخرین جمله‌اش هم با حمد پایان پذیرفته است «وَ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ».
و ما هم به شکرانه‌ی این نعمت سترگ، به خداوند عرض می‌کنیم : ﴿ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِی لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ ﴾(2)

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الأنبیاء (21): 107.
2) الأعراف: 43.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

5 + 19 =