مقالات پژوهشی – مقصود آفرینش

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

مقصود آفرینش

 

خداوند درقرآن کریم می فرماید : ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون ﴾(1)
خداوند متعال‌ غرض‌ از آفرينش‌ انسان را عبوديت‌ و بندگي خويش بیان کرده و احكامي‌ هم‌ براي او وضع‌ كرده‌ كه همه‌ در راستاي‌ تحقق‌ اصل‌ مسلّم‌ عبوديّت‌ است‌.
هم چنین- براي‌ اين كه‌ هدف‌ آفرينش‌ فراموش‌ نشود- سكوهايي‌ گذاشته كه‌ هر روز عبوديت‌ تمرين شود. يكي‌ ازبزرگترين‌ اين سكوها نماز است‌.
معصومین علیهم السلام« خِيَرَةُاللَّهِ وَ مُخْتارُهُ »بوده و تأمین کننده ی غرض آفرینش هستند،چرا که غرض آفرینش عبادت و بندگی خداست.
ائمه علیهم السلام برترین بندگان خدا بوده و تحقق بخش و تأمین کننده ی بندگی خدا هستند. اگر این چنین نبود، بندگی خدا کامل نمی‌شد ، لذا معصومین علیهم السلام الگو و خیرة الله هستند. اگرکسی « خِيَرَةُاللَّهِ وَ مُخْتارُهُ » باشد، آن گاه باید ضمانت شده باشد که مردم بتوانند ایشان را الگو قرار دهند.
« خِيَرَةُاللَّهِ وَ مُخْتارُهُ » این مفهوم را می رساند که ائمه علیهم السلام معصوم بوده و اشتباه نمی‌کنند. اگر معصوم هستند، پس دارای علم الهی اند،زیراعصمت و علم الهی لازم و ملزوم یکدیگر و تفکیک ناپذیر هستند. اگر کسی معصوم باشد، باید دارای علم الهی باشد. یعنی خدا نوعی از آگاهی را به او داده باشد که در اثر آن آگاهی، به طوراختیاری ازگناه ، دروغ وانحراف پرهیز کند. عصمت از علم برآمده و علم وعصمت، بالاترین کمالات هستند .
علمی که خداوند متعال می دهد با قدرت مساوق است . مساوِق یعنی هم سیاق است. علم با قدرت مساوی نیست،  بلکه نزدیک به یکدیگرند.
کسانی که دارای علم الهی هستند، حتماً دارای قدرت الهی نیز می باشند ،اما علم‌های بشری قدرت‌آور نیست ،چراکه علم بشری مساوِق و نزدیک با قدرت الهی نمی باشد. ائمه علیهم السلام دارای کمالات الهی هستند که عصمت ، بخشی از آن کمالات است. بنابراین آنها به عنوان منتخبین الهی  برای مردم الگو هستند. درکنارعصمت باید علم و در کنارعلم باید قدرت باشد. علم و قدرت جزء ابزار های برتر است . برترین نعمت هایی که خداوند متعال برای برگزیدگان خود قرار داده است، همین علم و قدرت است.
 

فضایل اکتسابی و غیر اکتسابی

حضرت رسول و ائمه ی طاهرین علیهم السلام برگزیده هستند. این خود یک فضیلت است. علاوه بر این ، بسیاری از این فضیلت ها، فضیلت های اکتسابی است. درحقیقت، خدا، ائمه ی طاهرین سلام الله علیهم اجمعین را در یک مرحله‌ای قرار داده و از آن مرحله بالاتر راخودشان به کمک خدا طی کرده اند.
ائمه علیهم السلام را امام می‌گوییم ،چرا که قابل اقتدا هستند.ایشان امام و الگو و پیشوایند و ما می‌توانیم از این ها تبعیت کنیم . به همین علت است که خداوند متعال ،پیغمبران و امامان علیهم السلام را از بشر آفریده است. خدا این بزرگواران را برگزیده و در جایگاه برتر قرار داده است و بقیّه ی امور راخودشان عمل می‌کنند.
درجات آنان، اکتسابی است. بسیاری از فضیلت های آن ها خدادادی است و بقیّه را نیز به صورت اکتسابی به دست آورده‌اند. این فضایل چه خدادادی و چه اکتسابی‌ بسیارارزشمند اند. این مفهوم عمیق معنای عبارت « خِيَرَةُاللَّهِ » است .

منابع

1- ذاریات(51):56

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

یک × یک =