امور عبادى در عيد غدير

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

امور عبادى در عيد غدير

 

صلوات و لعن و برائت

– امام صادق عليه‌السلام فرمود: در اين روز بر محمد و آل محمد عليهم‌السلام بسيار صلوات بفرست، و از ظالمان بر آنان برائت بجوى. [ بحارالأنوار: ج 37 صفحه‌ی 171. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: در اين روز بسيار بگو: ‘اللَّهُمَّ الْعَنِ الْجاحِدِيْنَ وَ النّاكِثينَ وَ الْمُغَيِّرينَ وَ الْمُبْدِلينَ وَ الْمُكَذِّبينَ الَّذينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدّينِ مِنَ الْأَوَّلينَ وَ الْآخِرينَ’.
‘خداوندا، منكران و عهدشكنان و تغييردهندگان و تبديل كنندگان “بدعت گذاران” و تكذيب كنندگانِ روز قيامت، از اولين و آخرين را لعنت فرما’. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 217. ] – امام رضا عليه‌السلام فرمود: اين روز، روزِ بسيار صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد عليهم‌السلام است. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 223. ]
 

شكر و حمد الهى

– اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: در اين روز خداوند را بر اين نعمت “ولايت” كه بر شما ارزانى داشته شكر كنيد. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 209. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: اين روز، روزِ شكر خداوند و حمد اوست بر آن‌چه خداوند از امر ولايت بر شما ارزانى داشته است. [ بحارالأنوار: ج 37 صفحه‌ی 170. ] – ادعيه‌ى مفصلى درباره‌ى چگونگى شكرگزارى در اين روز وارد شده است كه مضمون يكى از آن‌ها چنين است:
شكر خدا را كه فضيلتِ اين روز را به ما شناسانيد و حرمت آن را به ما فهمانيد، و با معرفت آن به ما شرافت داد. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 215 تا 220. ]
 

زيارت اميرالمؤمنين علیه‌السلام

يكى از مراسم خاص روز غدير، زيارت بارگاه مطهر و حريم ملائك پاسبانِ صاحب اين روز يعنى اميرالمؤمنين عليه‌السلام است. چه بسا بتوان اين معنى را در زيارتش در نظر گرفت كه: چون ما موفق نشده ايم در صحراى غدير حضور يابيم تا به حضرتش تبريك و تهنيت بگوئيم، اينك در چنين روزى- پس از قرن‌ها- به زيارت قبر او مى‌رويم، و با اين اعتقاد كه امام معصوم هميشه زنده است و صداى ما را مى‌شنود، به ساحت اقدس او تبريك و تهنيت مى‌گوئيم و با او تجديد بيعت مى نمائيم.
– امام صادق عليه‌السلام مى‌فرمايد: اگر در روز عيد غدير در مشهد اميرالمؤمنين عليه‌السلام “يعنى نجف” بودى كنار قبر آن حضرت برو و نماز و دعا بخوان، و اگر در شهرهاى دور دست بودى به سوى او اشاره كن و اين دعا را بخوان…. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 220. ] – امام رضا عليه‌السلام فرمود: هر جا كه باشى در روز غدير خود را كنار قبر اميرالمؤمنين عليه‌السلام برسان، كه خداوند در اين روز گناهان شصت ساله را از مؤمنان مى‌آمرزد، و دو برابر ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از آتش جهنم آزاد مى‌كند. [ مفاتيح الجنان: باب زيارات اميرالمؤمنين عليه‌السلام، زيارت غدير. ] – امام على النقى عليه‌السلام زيارت مفصلى مخصوص روز غدير دستور فرموده‌اند كه از نظر مضامين و محتوا، دوره‌ى كامل عقايد مربوط به ولايت و فضائل و سوابق و محنت‌هاى اميرالمؤمنين عليه‌السلام را بيان مى‌كند. [ بحارالانوار: ج 97 صفحه‌ی 360. ]
 

نماز و عبادت و احياء

– امام صادق عليه‌السلام فرمود: اين روز، روز عبادت و نماز است. [ بحارالأنوار: صفحه‌ی 37 صفحه‌ی 170. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: نيم ساعت قبل از ظهر- به عنوان شكر خداوند- دو ركعت نماز بخوان. در هر ركعت سوره‌ى حمد ده مرتبه، سوره‌ى توحيد ده مرتبه، سوره‌ى قدر ده مرتبه، آية الكرسى ده مرتبه.
هر كس اين نماز را بخواند نزد خداوند معادل صد هزار حج و صد هزار عمره است و هر حاجتى از حوائج دنيا و آخرت را از خدا بخواهد به آسانى و عافيت بر مى‌آورد. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 214 و 215. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: مستحب است نماز در مسجد غدير، [ درباره ى سابقه و محل كنونى ‘مسجد غدير’ به قسمت ششم از بخش دهم مراجعه شود. ] چرا كه پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله در آن مكان اميرالمؤمنين عليه‌السلام را منصوب فرموده و خداوند حق را در اين روز ظاهر نموده است. [ بحارالأنوار: ج 37 صفحه‌ی 173. ]
 

روزه گرفتن

– امام صادق عليه‌السلام فرمود: اين روز، روزى است كه اميرالمؤمنين عليه‌السلام به عنوان شكر خداوند روزه گرفت. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 213. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: ‘روزه‌ى اين روز معادل روزه‌ى شصت ماه است’، [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 211. ] و در حديثى فرمود: ‘كفاره‌ى شصت سال است’، [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 213. ] و در حديثى فرمود: ‘افضل از روزه‌ى شصت سال است’. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 213. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: روزه‌ى اين روز معادل صد حج و صد عمره‌ى مقبول است. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 211. ] – امام صادق عليه‌السلام فرمود: روزه گرفتن در روز غدير خم معادل روزه گرفتن به قدر عمر دنيا است. [ عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 211. ] “يعنى: اگر انسانى به قدر عمر دنيا زنده بماند و همه را روزه بگيرد، چنين ثوابى به روزه گيرنده‌ى روز غدير داده مى‌شود”.
 

دعا “تجديد عهد و پيمان و بيعت

دعاهاى مختصر و مفصلى براى روز غدير وارد شده است كه خواندن آن‌ها نوعى تجديد عهد و پيمان با خدا و رسول و ائمه عليهم‌السلام به شمار مى‌آيد و مى‌توان به عنوان ‘تجديد بيعت‘ از آن ياد كرد. مضامين والاى اين دعاها، در قالب شكرگزارى و اظهار عقايد يك شيعه در ولايت و برائت و دعا براى آينده‌ى عقايد اوست كه مى‌توان آن‌ها را تحت سه عنوان ‘ولايت’، ‘برائت’ و ‘مباركى روز غدير’ خلاصه كرد. ذيلا به مضامين بعضى از دعاهاى روز غدير اشاره مى‌شود: [ اين مضامين از دعاهايى كه در كتاب ‘الاقبال’ سيد إبن طاووس: صفحه‌ی 460 به بعد مذكور است انتخاب شده است. در عوالم: ج 3:15 صفحه‌ی 215 تا 220 نيز ذكر شده است. ] – خدايا همان‌گونه كه در ابتداى خلقت من “در عالم ذر” مرا از اجابت كنندگان ‘بلى’ گويان قرار دادى، و پس از آن كرم ديگرى نمودى كه همان عهد را در غدير تجديد نمودى و مرا به امامان هدايت فرمودى، خدايا اين نعمت را كامل فرما و تا هنگام مرگ آن را از من مگير، و مرا طورى بميران كه از من راضى باشى.
– خداوندا، ما نداى منادى ايمان را اجابت كرديم، كه آن منادى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله بود و نداى او ولايت بود.
– خدايا، تو را شكر كه بعد از پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله ما را به امامان عليهم‌السلام هدايت كردى كه آنان كمال دين و تمام نعمت بودند، و با اين هدايت بود كه اسلام را به عنوان دين ما پسنديدى.
– خدايا ما تابع پيامبر و اميرالمؤمنين صلوات الله عليهما و آلهما هستيم، و به جبت و طاغوت و بتهاى چهارگانه و تابعين آن‌ها كفر مى‌ورزيم، و از هر كس كه آنان را دوست بدارد از اول تا آخر روزگار بيزاريم. خدايا، ما را با امامان‌مان محشور فرما.
– خدايا، ما برى و بيزار هستيم از هر كس كه با امامان روى جنگ داشته باشد، از جن و انس از اولين و آخرين.
– خدايا تو را شكر مى كنيم بر ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام و بر اتمام نعمت و تجديد عهد و پيمان بر ولايت او، و اينكه ما را از اتباع تغيير دهندگان دين و تحريف كنندگان قرار ندادى.
– خدايا در اين روز “غدير” چشم ما را روشن گردان، و پراكندگى ما را جمع گردان، و ما را بعد از هدايت گمراه مگردان، و ما را از شكر گزاران نعمتت قرارده.
– شكر خدا را كه ما را به اين روز گرامى داشته و ما را از وفاداران به عهد و پيمانش درباره ى واليان امرمان قرار داده است.
– خدايا، اين روزى كه ما را به آن گرامى داشته‌اى مبارك فرما، و ما را در ولايت ثابت قدم فرما، و ايمان ما را مستودع و عاريه قرار مده، و ما را از برائت جويندگان از دعوت كنندگان به دوزخ قرار بده.
– خدايا، ما را توفيق همراهى با حضرت مهدى عليه‌السلام و حضور در تحت لوايش عنايت فرما.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهار × چهار =