بخش دهم – جمله 247

« مَعاشِرَالنّاسِ ! وَ كُلُّ حَلالٍ دَلَلْتُكُمْ عَلَيْهِ وَكُلُّ حَرامٍ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَإنِّی لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذالِكَ وَ لَمْ أُبَدِّلْ . ألا ! فَاذْكُرُوا ذالِكَ وَاحْفَظُوهُ وَ تَواصَوْابِهِ ، وَلا تُبَدِّلُوهُ وَلاتُغَيِّرُوهُ . »

«هان مردمان! شمارا به هرگونه روا و ناروا راهنمایی کردم و از آن هرگز برنمی‌گردم. بدانید و آگاه باشید! آن‌ها را یاد کنید و نگه‌دارید و یک‌دیگر را به آن توصیه نمایید و در آن [احکام خدا] دگرگونی راه ندهید.»
کلّیات حلال و حرام‌ها را برای شما راهنمایی کردم که چه‌کار کنید. و تمام حرام‌ها را به شما گفتم که خودتان را از آن بازدارید. رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در جملات قبل فرمودند که حلال و حرام بیش از آن است که در یک مجلس و در یک‌وقت بتوانم برای شما شمارش کنم؛ لذا پس از من به علی و اولاد علی مراجعه کنید.
اعتقاد شیعه بر این اساس است که تمام حلال‌ها و حرام‌ها را رسول خدا صلی‌الله علیه و آله آورده‌اند، ولی به مردم نگفته‌اند؛ بلکه به امیرالمؤمنین تا امام زمان علیهم السّلام انتقال داده‌اند. چه‌بسا اینک حلال‌ها و حرام‌هایی نزد امام زمان علیه‌السّلام باشد که هنوز ابراز نشده.
البتّه در زمان ائمّه علیهم السّلام بعضی از احکام و معارف برای برخی از اصحابِ خاص ابراز شده است.
«فَإنِّی لَمْ أرْجِعْ عَنْ ذالِکَ وَ لَمْ أُبَدِّلْ» من از این حلال‌ها و حرام‌ها برنمی‌گردم و تغییر نمی‌دهم. در روایت است که می‌فرمایند: «حَلالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ أبَداً اِلَی یَومِ القِیامَةِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ أبَداً اِلَی یَومِ القِیامَةِ»(1) از تعبیراتی که روی آن تأکید بسیاری شده، این است که امیرالمؤمنین تا امام زمان‌ علیهم السلام جانشینان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله هستند در همه‌ی ابعاد شخصیّت ایشان، مگر در قانون آوری و نه قانون‌گذاری. شأن پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله قانون‌گذاری نیست، بلکه قانون آوری است.
«ألا! فَاذْکرُوا ذالِک» آگاه باشید! این را به یاد بیاورید «وَاحْفَظُوهُ» و حفظ کنید «وَ تَواصَوْابِهِ» احکام را به یک‌دیگر توصیه کنید.
«وَلا تُبَدِّلُوهُ وَلاتُغَیرُوهُ» و احکام خدا را تغییر و تبدیل نکنید. احکام خدا آن‌هایی بود که من گفتم، و پس از من جانشینان من از امیرالمؤمنین تا امام زمان علیهم السّلام خواهند گفت.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الکافی: ج 1، ص 58.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

19 − دوازده =