بخش دوم – جمله 83

«وَ رَحمَةٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنکُم ﴿ وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ‏ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ ﴾(1) »

و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله برای کسانی که از میان شما ایمان آورده‌اند، مهر و رحمت است.
این عبارات دنبال آن جمله‌ای است که منافقان به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله گفتند گویا او فقط گوش است و از علی حرف‌شنو و زودباور است؛ درحالی‌که او اگر هم زودباور و سخن شنو است، به نفع مؤمنین است؛ اگر هم ضرری داشته باشد، به ضرر کسانی است که گمان می‌کنند او سخن شنو و زودباور است.
پیامبر صلی‌الله علیه و آله قبل از این جمله از قول خداوند فرمودند: ﴿ وَ یقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ ﴾ – عَلَی الَّذینَ یزعَمونَ اَنَّهُ اُذُنٌ – ﴿ خَیْرٍ لَکُمْ ﴾
برای شما خیر است. ایمان می‌آورد به خدا و ایمانِ به او، به نفع مؤمنین است و رحمت است برای مؤمنان از میان شما. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله برای مؤمنان رحمت است؛ اگر زودباور هم هست – که زودباور هم نیست – اگر گوش هم هست و حرف‌شنو هم هست – که این‌طور نیست – به نفع شماست.
در این‌جا خداوند متعال برای کسانی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را با مسخره کردن و تهمت‌های ناروا، اذیت و بی‌ادبی می‌کنند، می‌فرماید:
﴿ وَ الَّذینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ ﴾(2) آنان‌که پیامبر را آزار می‌رسانند، برای آنان است عذاب دردناک.
یکی از مسائلی که در قرآن مطرح است، مسأله‌ی عذاب، لعن و جهنّم است. خداوند می‌فرماید:
﴿ إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً ﴾(3) :
﴿ آن‌ها که خدا و پیامبرش را آزار می‌دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و برای آن‌ها عذاب خوارکننده‌ای مهیّا کرده است. ﴾

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) التّوبة (9): 61.
2) التّوبة (9): 61.
3) الأحزاب (33): 57.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

نوزده − سه =