بخش سوم – جمله 101

«أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ لَمْ یسْبِقهُ إلَی الْإیمانِ بی أَحَدٌ»

«او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و کسی در ایمان، به او سبقت نجسته.»
این جمله از جالب‌ترین صفات امیرالمؤمنین علیه السلام است و نحوه‌ی بیان این جمله از فصاحت و بلاغت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در خطابه ی غدیر است.
ایشان می‌فرمایند: امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام نخستین کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورده است؛ یعنی ایمانِ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام تاریخ ندارد و پیش از او کسی ایمان نیاورده است. «اَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللهِ» اوّلین کسی است که به خدا ایمان آورده، نه این‌که ایمانش تاریخ‌دار باشد؛ و زمانی بوده که ایمان نداشته است.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در ادامه فرمودند: «لَم یَسْبِقهُ إلَی الإیمانِ بی اَحَدٌ» در ایمان آوردن به من، کسی بر علی سبقت نگرفت، یعنی کسی جلوتر از علی ایمان نیاورده؛ امّا علی ایمانش تاریخ ندارد. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله این مطلب را در روایت دیگری فرمودند: «اَلسُبّاقُ ثُلاثَهٌ» کسانی که بر همه‌ی افراد و بر همه‌ی گروه‌ها و بر همه‌ی اوصیا سبقت‌گرفته‌اند، سه نفر هستند. سومشان و بهترینشان امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام است و آن صفتشان این است که «أَنِّی لَمْ أُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَینٍ»(1) ؛ به خداوند به‌اندازه‌ی چشم بر هم زدنی شرک نورزیدند.
او اوّلین مؤمن است، نه این‌که قبل از ایمان مشرک بوده، بلکه اوّلین مؤمن است که قبل از او کسی به شرف اسلام مشرّف و مؤمن نشده و ایمان نیاورده است.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام از ابتدا در دامن رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و مؤمن بوده است.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) بحارالأنوار: ج 31، ص 432.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهارده − نه =