بخش نهم – جمله 235

﴿ إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ ، يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ ، فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ ، وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً ﴾(1) 

﴿ [ای پیامبر!] آنان‌که با تو بیعت کنند هرآینه باخدا بیعت کرده‌اند. دست خدا بالای دستان آنان است و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته و آن‌کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد. ﴾
﴿ إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ ﴾ هر کس با تو بیعت کند، باخدا بیعت کرده است. ﴿ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ ﴾ دست خدا بالای دست‌های آن‌هاست؛ یعنی مسلّط بر آن‌هاست و قدرت خدا بر آن‌ها چیره و غالب است. ﴿ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ ﴾ نقض عهدش به ضرر خودش است.
کسی که نقض عهد می‌کند، ذرّه‌ای به خدا ضرری نمی‌زند! بلکه این به ضرر خودش است. ﴿ وَ مَنْ أَوْفَی بِمَاعَاهَدَ عَلَیهُ اللهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا ﴾ کسانی که وفا کنند به آنچه باخدا معاهده کرده‌اند، خداوند متعال به‌زودی به آن‌ها اجر بزرگی خواهد داد.
این آیه شأن نزولش در بیعت رضوان یا در بیعت شجره است که زیر درخت با پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در صلح حدیبیه(2) بیعت کردند.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله با استشهادشان به آیات قرآن کریم می‌خواهند بفرمایند اگر با من بیعت کنید، باخدا بیعت کرده‌اید؛ دست خدا بالای دست آن‌هاست.
اگر نقض عهد کنید، به ضررتان است؛ و اگر وفای به عهد کنید خداوند متعال به شما اجر بزرگی خواهد داد.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) الفتح (48): 10.
2) صلح حدیبیه: پیمانی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و پیروان ایشان از مدینه با بت‌پرستان قریش بستند. این پیمان در سال ۶۲۸ پس از میلاد برابر با ذوالقعده ۶ هجری بسته شد. پیامبراکرم صلی الله علیه و اله پس از انجام چند جنگ با قبایل بت‌پرست اطراف یثرب، مدّتی را در آن شهر ماندند؛ آن‌گاه به همراه عدّه‌ای از پیروانشان برای به‌جا گزاردن عمره راهیِ مکّه شدند. در نزدیکی عسفان با افرادی از بنی‌خزاعه برخورد کردند و آگاه شدند که سران قریش نیروهای خود را گردآورده و خواستند از ورود مسلمانان به مکّه جلوگیری کنند. آنان هم چنین خالد پسر ولید را با ۲۰۰ سوار تا کراع‌الغمیم فرستادند. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله مسیر خود را تغییر دادند و در نقطه‌ای به نام حدیبیه فرود آمدند. خالد نیز به سمت حدیبیه حرکت کرد و رو در روی مسلمانان موضع گرفت. قریش در مدّت اقامت رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیبیه، ۴ نماینده نزد وی فرستادند. این ۴ نماینده به نام‌های بدیل خزاعی، مکرز، حلیس بن علقمه و عروة بن مسعود ثقفی به مذاکره با پیامبراکرم صلی الله علیه و آله پرداختند.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

شانزده + سیزده =