بخش هشتم – جمله 218

« ألا ! إنَّهُ غالِبُ كُلِّ قَبيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ وَ هاديها . »

«هشدار! که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان.»
مهم‌ترین شاخصه‌ی حکومت امام زمان علیه‌السّلام این است که پایه‌های توحید عمومی و اجتماعی را در گستره‌ی زمین پی‌ریزی می‌کنند و بر اساس توحید و تَرک شرک حکومت می‌کنند. قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید:
﴿ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ ﴾(1) :
﴿ خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان‌گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدّل می‌کند، آن‌چنان‌که تنها مرا می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. ﴾
«وَ هادیها» امام زمان علیه السلام قبیله‌ها و اهل شرک را هدایت می‌کنند. برخی از مردم بر این باورند که امام زمان علیه‌السّلام پس از ظهورشان شمشیر می‌کشند و همه را از دم تیغ و شمشیر می‌گذرانند! درحالی‌که رسالت ایشان اصلاً این‌گونه نیست. این بزرگوار در ابتدا اتمام حجّت می‌کنند و مردم را به‌سوی توحید و عدل دعوت می‌کنند؛ سپس آن‌هایی که نپذیرند و مقابل ایشان بایستند، با آن‌ها به جنگ و مقاتله می‌پردازند. ایشان اهل شرک را از روی زمین برمی‌دارند و زمین را از لوث آن‌ها پاک می‌کنند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) النّور (24): 55.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

18 + نوزده =