بخش هشتم – جمله 229

« ألا ! إنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إلاّعِنْدَهُ . »

«آگاه باشید! که اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتی نخواهد بود. درستی و راستی و نور و روشنایی تنها نزد اوست.»
«إنَّهُ الْباقی حُجَّةً» روایات اسلامی و شیعی اثبات و تعیین کرده‌اند که پس از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله دوازده امام خواهند بود و مشخصات دوازده امام را فرموده‌اند. دوازدهم آن‌ها وجود مقدّس امام زمان حجّت غائب حضرت مهدی علیه‌السّلام هستند که دین الاهی تا قیامت به ایشان پایدار خواهد بود و ایشان آخرین حجّتی هستند که مردم را هدایت می‌کنند (چه در غیبت، چه در ظهور). او در حجّیّت خودش پایدار است. حجّت و امامی پس از او نخواهد بود.
البتّه روایاتی داریم که پس از حکومت امام زمان علیه‌السّلام، برخی از ائمه علیهم السّلام می‌آیند و حکومت می‌کنند.
در مسأله‌ی رجعت، اگرچه روایات خیلی روشن و دقیق نیست، ولی اصل رجعت مسلّم است. این‌که ائمّه علیهم السّلام پس از امام زمان علیه‌السّلام می‌آیند و حکومت می‌کنند، جزء حکومت و زمان امامت حضرت مهدی علیه‌السّلام محسوب می‌شود.
«وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ» مسؤولیت حکومت و برنامه‌ی حکومت تا قیامت، از آن حضرت مهدی علیه‌السّلام است. اگر امام حسین یا امیرالمؤمنین علیهماالسلام یا هر امامی حکومت کنند، آن حکومتشان جزء حکومت امام زمان علیه‌السّلام خواهد بود.
«إنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ» یعنی حجّتی که تا آخر مسؤولیت دارند ایشان هستند. در روایات آمده است که امام زمان علیه‌السّلام وقتی ظهور می‌کنند، حضرت عیسی علیه‌السّلام هم با ایشان می‌آیند؛ امّا نبوّت مستقل ندارند و به‌عنوان وزیر امام زمان علیه‌السّلام هستند.
«وَلا حَقَّ إلاّ مَعَهُ» ایشان محور حقّ هستند؛ یعنی فرمانده حق هستند.
«وَ لانُورَ إلاّ عِنْدَهُ» تمام دستوراتی که خدا می‌دهد، از طریق امام زمان علیه‌السّلام انتقال داده می‌شود؛ ولو این‌که امام‌های دیگر هم حکومت کنند.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

8 + 11 =