بخش پنجم – جمله 148

«مَعاشِرَالنّاسِ! هذا عَلِیٌّ، أنْصَرُکُمْ لی وَأحَقُّکُمْ بی وَأقْرَبُکُمْ إلَیّ وَأعَزُّکُمْ عَلَیَّ»

«هان مردمان! این علی یاورترین، سزاوارترین و نزدیک‌ترین و عزیزترین شما نسبت به من است.»
در جمله‌ی «این علی یاورترین شما نسبت به من» نسبت به من مطلق است. این علی هم یاورترین شما نسبت به رسول و نبیّ خدا در امور رسالت است و هم کارهای شخصی من یاورترین شما نسبت به من است. امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام یاری و کمکشان نسبت به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هم نسبت به کارهای شخصی آن حضرت بود و هم نسبت به کارهای رسالت الاهی ایشان.
«وَ أحَقُّکُمْ بی» علی حق دارترین شماست نسبت به من. کسی که انسان را یاری می‌کند حقّ پیدا می‌کند. «وَ أقْرَبُکمْ إلَیَّ» و نزدیک‌ترین شماست به من. هم ازنظر سنخیت اخلاقی و هم ازنظر سنخیت عبادی، علی نزدیک‌ترین شماست نسبت به من. «وَ أعَزُّکمْ عَلَیَّ» و گران‌قدرترین شماست نسبت به من (به خاطر این صفاتی که دارد).
امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌فرمایند: روز دوشنبه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مبعوث به رسالت شدند و من از روز سه‌شنبه با ایشان نماز خواندم.
از همان زمانی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مبعوث شده و نماز خواندند، علی علیه السلام هم با رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نماز خواندند.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هم در خطابه‌ی غدیر مکرر می‌فرمایند: اوّلین کسی که با من نماز خوانده، اوّلین کسی که به من ایمان آورده، کسی که با من عبادت خدا را کرده، درجایی که هیچ‌کس عبادت خدا را نمی‌کرد علی بود.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

هشت + 19 =