بخش چهارم – جمله 135

«وَ الدّاعی إلَیهِ وَالْعامِلُ بِما یَرْضاهُ وَ الْمُحارِبُ لأعْدائِهِ وَ الْمُوالی عَلَی طاعَتِهِ وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیَتِهِ»

«که مردمان را به سوی او [کتاب خدا] بخواند و به آنچه موجب خشنودی اوست عمل کند و با دشمنانش ستیز نماید؛ او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد.»
«وَالدّاعی إلَیهِ» مردم را به خدا و کتاب خدا دعوت می‌کند. «إلَیهِ» هم می‌تواند به «اَلله» که نزدیک‌ترین مرجع ضمیر است برگردد و هم می‌تواند به «کِتابِ اللهِ» برگردد.
«وَالْعامِلُ بِما یَرْضاهُ» عامل است به آنچه او را – خدا را – راضی کند. او تمام اعمال و کردارش در جهت و در خطّ جلب خشنودی خداست.
این از بزرگ‌ترین مشخصات بارز امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام است که عامل است به آنچه رضایت خدا را جلب کند. «وَالْمُحارِبُ لأعْدائِهِ» علی کسی است که با دشمنان خدا جنگ می‌کند. به این جهت که رضایت خدا را جلب کند، با دشمنان او در ستیز است.
«وَالْمُوالی عَلَی طاعَتِهِ» سرپرستی و دست‌گیری می‌کند – مردم را – درراه اطاعت خدا. «مُوالی» یعنی کسی که سرپرستی می‌کند. مردم را سرپرستی و کمک می‌کند، به این معناست که درراه اطاعت خداوند مردم را می‌خواند. «وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیتِهِ» و نهی می‌کند مردم را از عصیان و مخالفت خدا.
در حقیقت ایشان با بیان این جملات می‌فرمایند که امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام اوّلین عمل‌کننده به احکام دین و بالاترین عمل‌کننده به آن است؛ زیرا خلیفه‌ و جانشین من است. همان‌طور که من قولاً و عملاً مردم را دعوت می‌کنم به اطاعت خدا و نهی می‌کنم از معصیت خدا، علی علیه‌السّلام هم این‌چنین است.
این چند صفت: دعوت به خدا و به کتاب خدا، بر طبق رضایت خدا، جنگ با دشمنان خدا، اطاعت خدا، سرپرستی و راهنمایی و نهی از معصیت خدا، بر جانشین رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله صفات کمال است.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

1 × سه =