بیعت در غدیر

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

بیعت در غدیر

 

بيعت غدير’ در متن خطابه مطرح شده و در واقع التزام به محتواى آن است.
بيعت‘ يعنى دست دادن به عنوان اقرار و پذيرفتن مقام كسى و در پى آن وعده‌ى وفادارى به موجبات و لوازم آن. لذا در بيعت  بايد موضوع اصلى آن و وعده‌هايى كه به عنوان وفادارى داده مى‌شود مشخص شود. همچنين ارزش و پشتوانه‌ى بيعت و ضامن و شاهد آن و كيفيت و شكل آن بايد تعيين گردد.
پيامبر اكرم صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله در خطابه‌ى غدير، همه‌ى اين جوانب را دقيقاً تعيين فرمودند كه ذيلاً به شرح آن مى‌پردازيم.
 

موضوع اصلى بيعت غدير

عنوان اصلىِ بيعت در غدير عبارت بود از اقرار و قبولِ امامت اميرالمؤمنين عليه‌السلام و امامان از فرزندان او تا آخرينِ آن‌ها كه حضرت مهدى عليه‌السلام بوده و امامت‌شان تا روز قيامت است، با قبول تمام شئون و مقاماتى كه درباره‌ى آنان در متنِ خطابه ذكر شده است.
پس موضوع اصلىِ بيعت غدير فقط امامت و خلافتِ على‌بن‌ابى‌طالب عليه‌السلام نيست، بلكه امامت همه‌ى ائمه عليهم‌السلام است كه امامت‌شان تا روز قيامت ادامه دارد و قبل و بعد از ايشان امامى نيست و كسى جز آن‌ها حق چنين ادعايى را ندارد. مردم كه با على عليه‌السلام بيعت كردند، در واقع مستقيماً با همه‌ى امامان بيعت نمودند.
 

محتواى بيعت غدير

وعده‌هايى كه مردم در غدير پيرامون موضوع ولايت بر سر آن‌ها بيعت كردند از اين قرار است:
1. شنيديم، پس كسى نخواهد گفت: ‘من نشنيدم و متوجه نشدم’.
2. در مقام عمل اطاعت مى‌كنيم و سر تسليم فرود مى‌آوريم.
3. در قلب و ضميرمان به اين مطلب راضى هستيم.
4. زندگى و مرگ و حشر و بعث ما بر اين عقيده خواهد بود.
5. در اين مطالب تغيير و تبديل نمى‌دهيم.
6. در اين مطالب شك به دل راه نمى‌دهيم.
7. اين مطالب را در آينده انكار نمى كنيم و از قول خود بَرنمى‌گرديم، و پيمان و عهد خود را نمى‌شكنيم و به وعده‌ى خود وفا مى‌كنيم.
8. از قول تو، به نزديكان و دوردستان از فرزندان و فاميل خود مى‌رسانيم.
 

ارزش و پشتوانه بيعت غدير

همان‌طور كه تمام احكام و مسائلى كه مربوط به دين است آن‌گاه ارزش پيدا مى‌كند كه اتصال به خداوند داشته باشد و فرمانش از جانب الهى صادر شده باشد، بيعت غدير هم كه در واقع التزام به همه‌ى فرامين الهى است احتياج به پشتوانه‌ى الهى دارد.
پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله در اين مورد تأكيد خاصى داشتند كه اين بيعت‌ نه تنها از جانب خداوند دستور داده شده، بلكه در حكمِ بيعت‌ با خود خداوند است.
در اين باره جملات زير را فرمودند:
1. اين بيعت از جانبِ خداوند و به امر اوست.
2. آنان كه اين بيعت را انجام مى‌دهند در واقع با خدا بيعت‌ مى‌كنند.
3. من با خدا بيعت كرده‌ام و على هم با من بيعت‌ كرده است.
4. با خداوند بيعت كنيد، و با من و على و حسن و حسين و امامان بيعت كنيد.
5. آنان كه در بيعت نمودن با او از يك‌ديگر سبقت بگيرند رستگارانند و در باغ‌هاى نعمت خواهند بود.
6. هركس اين بيعت را بشكند بر ضرر خود كار كرده، و هر كس به آن‌چه با خدا عهد كرده وفا كند خداوند به او اجر عظيم عنايت فرمايد.
 

ضامن و شاهد بيعت غدير

هر عهد و پيمانى احتياج به شاهد و ضامنى دارد تا در صورت انكار، به او مراجعه شود. پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله شاهد و گواهِ اين بيعت را خداوند و خودش و ملائكه و بندگان صالح خدا تعيين كردند و فرمودند:
‘بگوئيد: خدا را بر اين مطلب شاهد مى‌گيريم، و تو نيز بر ما شاهد هستى و هركس كه خدا را اطاعت مى‌كند و ملائكه‌ى خداوند و لشكر او و بندگانش را شاهد مى‌گيريم، و خداوند از هر شاهدى بالاتر است’.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

1 × دو =