مقالات پژوهشی – نیکوی برگزیده

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

او نیکو و برگزیده ی خداست

 

پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم درمعرفی ایشان می فرمایند: «أَلا إِنَّهُ خِيَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتارُهُ » : « هان ! او نیکو و برگزیده ی خداست.»
« خِيَرَةُ و مُخْتارُهُ »  هر دو از یک لغت به معنی خیر و خوبی است . لغت خیر یعنی بهتر و برتر بودن ،البته کلمه ی خیر، «اخیر» بوده که  بر اثر کثرت استعمال «الف» آن حذف و خیر شده است . « مُخْتارُهُ » اسم مفعول است. مختار یعنی انتخاب شده و برگزیده. معنای این دو به هم خیلی نزدیک است، زیرا «خِيَرَةُ» مصدر است .

برگزیده ی الهی

خداوند ، امام زمان علیه السلام را در جسم ، روح و نور برگزیده است. درباره ی هر کدام از این موارد، احادیث و روایات متعددی وارد شده که بسیار مفصّل است.
برطبق بسیاری ازروایات واحادیث ، اولین خلقت خداوند ، نور چهارده معصوم سلام الله علیهم اجمعین است که از نور عظمت و بزرگی خدا مشتق شده است.
در روایت آمده است:« خداوند از نور عظمت خودش، نور خاتم الانبیا محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم را مشتق کرده است. از نور پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم ، نورحضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  و نور حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها را آفریده است.  از نور حضرت علی علیه السلام  و حضرت فاطمه سلام الله علیها ، نور امام حسن و امام حسین علیهما السلام را خلق کرده است..»(1)


منابع

1-الخصال، 2: 574

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

یک × یک =