درس سی و پنجم – ثبات عقیده،نمونه بارز اخلاق

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 35 : ثبات عقیده،  نمونه بارز اخلاق

 
“مَعاشِرَالنّاسِ، أُنْذِرُكُمْ أَنّي رَسُولُ اللَّهِ قَدْخَلَتْ مِنْ قَبْلِىَ الرُّسُلُ، أَفَإِنْ مِتُّ أَوْقُتِلْتُ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ؟ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّاللَّهَ شَيْئاً وَسَيَجْزِى اللَّهُ الشّاكِرينَ (الصّابِرينَ)”
پیامبر صلی الله علیه و آله در این فراز می فرمایند: شما را انذار می کنم که من رسول خدا هستم و قبل از من هم رسولانی بوده اند،  اگر مُردم یا کشته شدم شما به گذشته‌ی خود بر می گردید، که هر کس به گذشته‌ی جاهلی (پدر و مادری خود) برگردد، به خدا ضرری نمی زند و خدا شاکران و صابران را پاداش می دهد.
در فراز بعدی کسی که با 2 صفت صبر و شکر توصیف شده است وجود مقدس امیرمومنان و فرزندان معصوم آن حضرت علیه و علیهم السلام می باشند.
در زندگی ما همواره ایستگاه هایی وجود دارد که آنها به عنوان نقطه‌ی عطف در زندگیمان مطرح هستند. چرا که یک تصمیم درست در این مراحل انسان را به سعادت ابدی نزدیک تر و در مقابل، یک تصمیم و یا عمل غلط ما را به پرتگاه گسیل می دارد. این مراحل را می توان هنگام ورود به دانشگاه، هنگام رفتن به سربازی، هنگام انتخاب همسر، زمان انتخاب شغل، هنگام مسافرت های طولانی خارج کشور و غیره نام برد.
پیامبر صلی الله علیه و آله با بیان این جمله نورانی می فرمایند : اگر انسان حق و حقیقت را شناخت و با تشخیص صحیح، حقیقت ناب را معتقد شد، با تغییر شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی نباید آن اعتقادات اصیل را از دست بدهد یا در آنها تغییری ایجاد کند که کمرنگ شوند.
این مطلب بسیار مهم است زیرا حفظ اعتقاد از به دست آوردن یک اعتقاد مهمتر است. ما در اجتماع با چنین افرادی تماس داریم که در مراحلی موفق بوده اند و در یک بزنگاه خاص نتوانستند این اعتقاد را حفظ کنند و هم اکنون از فقرای اعتقادی محسوب می شوند و خود و دیگران را به پرتگاهِ شقاوت و تیره بختی کشیده اند.
سپس پیامبر صلی الله علیه و آله این تغییر عقیده را به ضرر خودِ ما می دانند نه کسی دیگر. این تغییر عقیده به خدا و رسول زیانی نمی زند بلکه باعث شقاوت خود ما است. چون طرف انسان خداست، پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید به خدا زیانی نمی رسانید و باعث گمراهی و در نهایت بیچارگی خود هستید.
ثبات داشتن در اعتقاد، این خود اخلاق است. انسانِ با اخلاق می تواند اعتقادش را حفظ کند چرا که یکی از بارزترین نمونه های اخلاق، وفاداری است و دیگر آنکه اگر انسان حق را تشخیص داد، ثابت قدم در آن طریق بماند و حرکت کند.  این وفاداری در عرصه های دیگری چون ارتباطات، روابط انسانی و فعالیت های دینی و ظهور دارد پس: همواره مراقب باشیم ارزش های خود را در تغییر فضاهای ظاهری و محیط از دست ندهیم و عامل تأثیر در دیگران بوده و وفاداری خود را به امام زمان علیه السلام حفظ کنیم و تحکیم بخشیم.
متأسفانه تغییر شرایط حکومتی بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله، حاکی از این مطلب است که غاصبان خلافت و جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله، خود از یک ثبات عقیده برخوردار نبودند و بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای تغیر شرایط به نفع خود، امت را به یک حیرت و سرگردانی دچار کردند.
از خداوند متعال خواستاریم، با تعجیل در ظهور آخرین وحی پیامبر صلی الله علیه و آله، زمینه استقرار یک حکومت عادل را فراهم کند تا مردم از این تحیر و سرگردانی خارج شده و طعم یک حکومت عادل را بچشند.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

15 − سه =