درس سی و یکم – بازگشت قبل از عذاب الهی

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 31: بازگشت قبل از عذاب الهی

 
در ابتدای فصل 6 خطابه ی غدیر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ضمن ترکیب 2 آیه از قرآن مجید (8 تغابن و 47 نساء) می فرمایند:
“معاشر الناس: (آمنو بالله و رسوله و النور الذی انزل معه من قبل ان نطمس وجوها فنردها علی ادبارها …)”
یکی از روش های تبلیغی پیامبر صلی الله علیه و آله در خطبه ی غدیر این است که ایشان برای معرفی امیرمؤمنان علیه السلام و اثبات ولایت ایشان حدود 100 آیه از قرآن را به عنوان شاهد و دلیل استفاده کرده اند که آیات فوق از آن جمله اند. آیه اول که آیه اثباتی است، در بیان ویژگی امیر مؤمنان علیه السلام می باشد، آیه 8 سوره ی تغابن (آمنوا بالله و رسوله …) است که منظور ایشان از نور، وجود مقدس امیرمؤمنان علیه السلام است و قسمت دوم آیه، تحذیر (ترساندن) است که می فرماید: ( من قبل ان نطمس وجوها …)
پیامبر صلی الله علیه و آله در آیه فوق 2 هشدار اساسی می دهند و می فرمایند: به خدا و رسولش و نوری که نازل شده به او، ایمان آورید قبل از اینکه چهره های شما را واژگونه کنیم و به عقب برگردانیم یا آنها را همان گونه که اصحاب شنبه را لعنت کردیم، لعنت کنیم.
نکته‌ی اخلاقی که در اینجا می توان نتیجه گرفت این است که ما قبل از اتفاق افتادن بلا و مشکل، فکر چاره باشیم و حواسمان را جمع کنیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حقیقت با بیان این جمله نورانی می خواهند راه یک پیشگیری عظیم را به مردم نشان دهند و به آنان بفرمایند که قبل از گرفتاری در عذاب الهی فکر چاره باشید و به خدا، من و نور همراه ما (علی علیه السلام ) ایمان بیاورید، چرا که بعد از گرفتاری، دیگر دفع عذاب مشکل است.
در قرآن مجید مواد هشداری به منظور پیشگیری فراوان به چشم می خورد که یک مورد آن توصیه به مؤمنان (مردها) در مورد حفظ چشم خود از نامحرم و به زنان توصیه به نگهداری دامن خود از آلودگی است. (قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُم)  یعنی برای حفظ دامن، باید از نگاه آلوده چشم پوشی کرد. این توصیه به صورت کاربردی و در سطح پائین‌تر این است که در انتخاب دوست دقت کنیم تا گرفتار دوست و دوستی های آلوده کننده نشویم و در سطح بالاتر این است که خودمان در راه جلوگیری از آلودگی دوستمان سعی و تلاش کنیم تا جلوی انحرافات دوستان و آشنایان را بگیریم که همه این 2 مورد فوق با عنایت امام عصر علیه السلام و توسل به ایشان ممکن و آسان می شود، توفیق از ایشان بخواهیم که ما را در ادامه راه و غلبه بر شیطان یاریمان فرمایند.


منابع:
سروش آفتاب، ص 48
(24) النور : 30

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

20 − هجده =