اتمام حجت امام هادی علیه‌السلام با غدير

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

اتمام حجت امام هادی علیه‌السلام با غدير

 

1. امام هادى عليه‌السلام در سالى كه معتصم عباسى آن حضرت را از مدينه به سامرا آورد، در روز غدير به كوفه آمدند و به زيارت قبر اميرالمؤمنين عليه‌السلام در نجف رفتند و زيارت مفصلى را كه شامل يك دوره‌ى كامل اعتقادى درباره‌ى فرهنگ غدير است خواندند و ماجراى غدير را ضمن آن چنين بيان فرمودند:
پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله سنگينى سفر را بر خود هموار نمود و در شدت گرماى ظهر بپا خاست و خطابه‌اى ايراد كرد و شنوانيد و ندا كرد و رسانيد و… فرمود: ‘مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ…’، ولى جز عده‌ى كمى ايمان نياوردند. [ بحارالانوار: جلد 97 صفحه‌ی 360. ] 2. اهل اهواز نامه‌اى به امام هادى عليه‌السلام نوشتند و سؤالاتى را مطرح كردند. حضرت در پاسخ آنان نامه‌اى نوشتند و جواب سؤالات‌شان را دادند و از جمله فرمودند:
ما اين آيه را در قرآن مى‌يابيم كه ‘انما وليكم اللَّه و رسوله و الذين آمنوا…’، روايات متفق است كه اين آيه درباره‌ى اميرالمؤمنين عليه‌السلام است. بعد مى‌بينيم كه پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله على‌بن‌ابى‌طالب عليه‌السلام را از بين اصحابش جدا كرد و اين عبارت را بكار برد: ‘مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ’. از اين ارتباط می‌فهميم كه قرآن به درستى اين اخبار و حقانيت اين شواهد گواهى مى‌دهد. [ بحار الانوار: جلد 2 صفحه‌ی 226 حدیث 3.]اتمام حجت امام عسکری علیه‌السلام با غدير در مقاله‌ی بعدی آمده است.
 

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

10 + هفده =