اولین کتاب‌ها در موضوع غدیر

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

اوّلين كتاب‌ها در موضوع غدير

 

سه كتاب را بايد به عنوان اولين كتاب‌هايى نام برد كه ماجراى غدير را ثبت كرده‌اند:
1. ‘كتاب على عليه‌السلام’، كه نوشته اميرالمؤمنين عليه‌السلام از املاى پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله است. شخصى بنام ‘معروف’ خدمت امام باقر عليه‌السلام رسيد و داستان غدير را به نقل از ابى الطفيل براى حضرت نقل كرد. حضرت آن را تأييد كرد و فرمود: ‘اين مطلب را در كتاب على عليه‌السلام ديده‌ايم و نزد ما صحيح است’.
[ بحار الانوار: جلد 37 صفحه‌ی 121 حدیث 15. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 44. ] اين كتاب از ودايع امامت است كه جز معصومين عليهم‌السلام كسى به آن راه ندارد.
2. اولين كتاب از تأليفات بشرى كه مسئله‌ى غدير را در خود ثبت كرده ‘كتاب سليم بن قيس هلالى’ است. اين كتاب كه در سال‌هاى اوليه بعد از رحلت پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله تأليف شده و مؤلف آن در سال 76 هجرى درگذشته، دور از چشم غاصبان خلافت در موارد مختلف آن مسئله‌ى غدير را آورده و حتى در يك حديث مستقل ماجراى غدير را بطور كامل منعكس نموده است. اين يادگار هزار و چهارصد ساله هم اكنون موجود است و بارها چاپ شده است.
3. اولين كتاب مستقلى كه درموضوع غدير تأليف شده، به نام ‘خطبةالنبى صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله’ از عالم بزرگ ادبيات عرب، خليل بن احمد فراهيدى متوفاى سال 175 است كه خطبه‌ى مفصل پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله در غدير را در آن آورده است.
 

فرهنگ مكتوب غدير در چهارده قرن عنوان مقاله‌ی بعدی می‌باشد.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

دو + 12 =