درس بیست و دوم – ياورترين افراد به من

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

درس 22 :ياورترین افراد به من

  
یکی از نکته های بسیار اصلی در خطابه این فراز است که پیامبر صلي الله عليه و آله می فرمایند : “معاشر الناس هَذَا عَلِيٌّ أَنْصَرُكُمْ لِي”  این علی یاور ترین شما نسبت به من است . در این عبارت چند نکته عمیق به شرح ذیل وجود دارد :
چرا امیر المومنین علیه السلام یاور ترین افراد نسبت به پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم بودند ؟ مگر ایشان دارای چه صفات مهمی بودند ؟ عبارت أَنْصَرُكُمْ یعنی علی علیه السلام یاورترین نسبت به وظیفه پیامبری من یا همان رسالت است . چون پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم در غدیر بر اساس دستور الهی مامور ابلاغ رسالت شدند و خلاصه 23 سال رسالت را در غدیر خم در قالب ولایت و سرپرستی امير مومنان علیه السلام به مردم عرضه کردند .
به عبارت دیگر این عبارت ، این مطلب را می رساند که امیرمومنان علیه السلام مرا در امر رسالت بیشتر از همه کمک کرده است . اما نکته اخلاقی این فراز؛ ما از این عبارت چند نکته اخلاقی را درک می کنیم . نتیجه گیری اخلاقی این است که ای مردم ! اگر می خواهید علی را به عنوان امام خود قرار دهید، باید در یاری رسالت من هر چه بیشتر به علی علیه السلام نزدیک شوید . حال چگونه می توان به علی علیه السلام نزدیک شد و چه وظیفه ای را باید انجام داد؟ از این عبارت می توان دریافت که اگر رسالت همان ابلاغ و تبلیغ پیام خداست، پس به دنبال رسالت پیامبر صلي الله عليه و آله ، امر تبلیغی ایشان بر گردن همه پیروان امیرمومنان عليه السلام می باشد . اگر علی عليه السلام در ابلاغ رسالت و تبلیغ دین ، پیامبر صلي الله عليه و آله را به بهترین نحو یاری می کرد ، پس ما هم که پیرو امیرمومنان عليه السلام هستیم، باید در این امر از مولا و مقتدای خود پیروی کنیم  . دلیل این مطلب هم این است که پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم پس از این که امیرمومنان عليه السلام را به عنوان مولا معرفی می کنند، سپس در دو دعا و چهار نفرین یاوران حضرت را منصور و دشمنان حضرت را مخدول معرفی می نمايند. پس یکی از ارکان عملی ایمان تبلیغ رسالت پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم است .
عبارت نورانی “أَنْصَرُكُمْ لي” ، از یک طرف به اعتقادات بر مي گردد؛ چرا که مي فرماید چون علی علیه السلام “أَنْصَرُكُمْ لي” است ، پس جانشین من است.
از طرف دیگر به اخلاق بر می گردد؛ چرا که  پیرو امیر مومنان عليه السلام را مبلغ واقعی دین می داند . خداوند به ما توفیق یاری حضرتش و خلف صالح او امام عصر علیه السلام را عنایت فرماید.


منابع
سروش آفتاب، ص 42

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

چهار × 5 =