شعر و ادبیات غدیر

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 

تبليغ گسترده‌ی غدير با فرهنگ مكتوب

 

در يك نگاه به فرهنگ مكتوب غدير، جلوه‌هاى آن را به صورت‌هاى مختلفى مى‌بينيم. گذشته از كتاب‌هاى بزرگ و كوچك، به صورت جزوه‌ها، بروشورها، مقالات، مجلات و روزنامه ها، برنامه‌هاى علمى كامپيوترى، خطاطى‌هاى زيبا در كاشى ها و تابلوها و به صورت كارت و پوستر جلوه كرده است.
اين روند هر ساله اوج بيشترى از خود نشان مى‌دهد، و در ظل عنايت حضرت بقيةاللَّه الاعظم عجل اللَّه فرجه تأثير عميق خود را در ابلاغ پيام غدير به اثبات رسانده است.
 

شعر و ادبيات غدير

در ميان وقايع اسلام، تنها واقعه‌ى غدير است كه از همان لحظات وقوع قطعه شعرى به عنوان سند دائمى ضميمه‌ى آن است. شعر با وزن و قافيه‌اى كه دارد مدرك ماندگارى در پرونده‌ى غدير است كه سينه به سينه حفظ شده و با توجه به اهميت ادبى آن در كتاب‌ها ثبت گرديده است. نسل‌هاى بعدى كه در اثر تبليغات سوء دشمنان از معارف خود فاصله گرفته‌اند از طريق شعر حسان و امثال او درباره‌ى غدير آن را باز يافته‌اند.
در طول تاريخ نيز، در كنار اسناد و مدارك حديثى و تاريخى، شعر غدير كه توسط شعراى قرن‌هاى مختلف سروده شده در حفظ اين ماجرا اثر بسزايى داشته است.
نكته‌ى ديگرى كه در شعر وجود دارد اين است كه توانسته غدير را در كتاب‌ها و محافلى حاضر كند كه با روش‌هاى ديگر ممكن نيست و يا لااقل آسان نيست.
بسيارى از كتب ادبى كه حتى در مواردى مؤلفان‌شان مخالف ولايت اهل‌بيت عليهم‌السلام بوده‌اند، به عنوان يك قطعه‌ى جالب ادبى از شاعرى توانا شعر غدير را نقل كرده‌اند.
همچنين بسيارى از مردم كه براى مطالعه و شنيدن متون علمى وقت و حوصله‌ى كافى ندارند، گاهى در يك قطعه شعر معارف غدير را در مى‌يابند.
 

غدير در شعر عربى، فارسى، اردو، تركى عنوان مقاله‌ی بعدی می‌باشد.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

سه × 2 =