بخش هفتم – جمله 199

«أَلا! إنَّ أَولِیائَهُمُ الَّذِینَ ذَکرَهُمُ اللهُ فِی کِتابِهِ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ: ﴿ لا تَجِدُ قَوْماً یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ یوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ الْإیمانَ وَ أَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فِیها رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴾(1)

«بدانید که خداوند از دوستان امامان در کتاب خود چنین یاد کرده: ﴿ [ای پیامبر ما] نمی‌یابی ایمانیان به خدا و روز بازپسین، که ستیزه‌گران خدا و رسول را دوست ندارند، گرچه آنان پدران، برادران و خویشاوندانشان باشند. [که چنین‌اند] خداوند ایمان را در دل‌هایشان نبشته است و با روحی از ناحیه‌ی خودش آن‌ها را تقویت فرموده و آن‌ها را جاودانه در باغ‌هایی از بهشت وارد می‌کند که نهرها از زیر [درختانش] جاری است؛ خدا از آن‌ها خشنود است و آنان نیز از خدا خشنودند آن‌ها حزب خدا هستند. بدانید حزب خدا پیروزان و رستگارانند. ﴾»
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در خطابه ی غدیر برای اثبات شخصیت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و دوستان و دشمنان ایشان حدود 100 آیه از قرآن کریم را استدلال و استشهاد کرده‌اند. رسول خدا صلی‌الله علیه و آله درمورد دوستداران ائمّه علیهم السلام می‌فرمایند: «آگاه باشید! که اولیا (ائمّه علیهم السّلام) کسانی هستند که خداوند آن‌ها را در کتاب خود یادکرده و فرموده: ﴿ هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هرچند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ آنان ‌کسانی هستند که خداوند ایمان را بر صفحه‌ی دل‌هایشان نوشته است. ﴾»
چیزی که رسوخ کند و غیرقابل تغییر باشد، کتابت می‌گویند ﴿ کتَبَ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ﴾(2) خدا بر خودش رحمت را فرض کرده است. آن‌ها کسانی هستند که خداوند در قلوب آن‌ها ایمان را نوشته است.

والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه


منابع:

1) المجادلة (58): 22.
2) الأنعام (6): 12.

این مقاله برای شما مفید بود؟

Related Articles

Leave A Comment?

دو × 3 =